Mýty a fakta o kávě

15. říjen 2021

Na téma „Káva a zdraví“ už toho bylo řečeno hodně. Podíváme se společně na kloub některým tvrzením, které o kávě kolují.

Jedním z rozšířených mýtů je, že káva obsahuje toxiny. Kávová zrnka jsou naopak zásobárnou zdraví prospěšných živin. Díky šálku dobré, středně silné kávy do těla dodáváme draslík, hořčík, vitamíny B, mangan i fosfor.

Ty, kteří si hlídají štíhlou linii, určitě potěší, že káva obsahuje minimum tuků i sacharidů.

Nejznámější a nejaktivnější látka obsažená v kávě je kofein – významný stimulant centrální nervové soustavy. Kromě přírodních zdrojů jako jsou kávová zrnka, čajové lístky a kakaová zrnka je přidáván do spousty oblíbených limonád a volně prodejných léků.

Mezi pozitivní účinky kofeinu patří lepší pozornost a zvýšení koncentrace. Proto mají někteří lidé potíže s usínáním, pokud si dají kávu večer.

Mletá káva

A jestli je kofein v kávě návykový? No, účinky kofeinu na organismus se velmi liší – člověk od člověka. Mezi klíčové faktory, které ovlivňují zpracovávání kofeinu, patří onemocnění jater, kouření, strava, alkohol a u žen navíc těhotenství.

Předávkování kofeinem poznáte podle toho, že budete roztěkaní, nepůjde vám usnout, zvýší se vám krevní tlak a rychle rozbuší srdce.

Spíš než závislost si na kávu vytvoříte silný návyk. Když si na účinky kofeinu zvyknete a pak si ho nedáte, může se objevit něco jako abstinenční příznaky – může vás rozbolet hlava, padne na vás únava a malátnost apod.

A ještě jeden fakt na závěr – káva je i cenným zdrojem antioxidantů – průměrný Evropan, který konzumuje typickou západní stravu, získá více antioxidantů z kávy, než z ovoce a zeleniny.

Spustit audio

Související