Zastupitelé Ústeckého kraje rozhodují o trase rychlodráhy mezi Prahou a Drážďany

24. červen 2024 15:12

V Ústí nad Labem se rozhoduje o novém železničním spojení mezi Prahou a saskými Drážďany. Zastupitelé kraje totiž mají projednat změnu zásad územního rozvoje a určit koridor, kudy plánovaná rychlodráha povede.

Zastupitelé jednají o tzv. variantě pod Bulfem, na které se podle důvodové zprávy shodly všechny úřady. Plánovaná trasa vede kolem Křešic na Litoměřicku do tunelu v Českém středohoří.

Čtěte také

V Ústí nad Labem mají vlaky zastavovat na novém nádraží, které bude mezi současným hlavním a západním a poté pokračovat k Chlumci na Ústecku a do tunelu pod Krušnými horami.

K původně navrženým tunelům má podle posledního návrhu Správy železnic přibýt ještě jeden nový tunel, který by měl vést zhruba od Trmic na Ústecku do Prackovic na Litoměřicku a měl by z centra krajského města odvést nákladní dopravu.

Starostové obcí u trati kritizují výběr trasy i podklady

Starostové Polep, Židovic nebo obce Křešic na Litoměřicku kritizují výběr trasy i podle nich špatné podklady.

Například podle nezávislé starostky obce Hrobce Kateřiny Hlaváčové podklady vůbec nepočítají s provozem nákladní dopravy. Podobný argument má i Veronika Srnková ze Šance pro Chlumec, podle které budou obyvatelé vystaveni prachu a hluku během výstavby i z následného provozu nákladních vlaků.

Oslovení zástupci obcí a Chlumce už avizovali, že se proti případnému schválení trasy rychlodráhy budou bránit u soudu.

Podle ministra dopravy Martina Kupky z ODS jde naopak o možnost pro rozvoj regionu a vliv na obyvatele mají řešit jednotlivá kompenzační opatření.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související