Zastupitelé Ústeckého kraje projednávají trasu rychlodráhy mezi Prahou a Drážďany

24. červen 2024 11:00

24. června od 14:00 se zastupitelé Ústeckého kraje začnou zabývat vybranou trasou rychlodráhy mezi Prahou a saskými Drážďany – mají totiž projednat změnu zásad územního rozvoje.

Proti navržené variantě nového železničního spojení vystupuje například Chlumec na Ústecku a některé obce z Litoměřicka.

„Co se týče těch předchozích studií proveditelnosti, tak si v podstatě ty aktuální informace s těmi původními protiřečí. Jak tedy můžeme věřit těm původním, když jsou dnes prezentovány trochu jiné informace,“ komentoval své rozhodnutí nepodpořit vybranou trasu rychlodráhy krajský zastupitel Pirátů Jiří Baudis.

Naopak hejtman Jan Schiller z hnutí ANO je připravený koridor pro nové železniční spojení podpořit: „Pro náš kraj je to zásadní stavba. Přirovnávám to ke stavbě tunelu Blanka, kterou kdysi také všichni kritizovali a teď ji chválí, že tam je, a že se díky ní dá projet Prahou, protože jinak by se nikdo nedostal vůbec nikam. Takže podle mě to bude stejný případ.“

Obyvatelé Chlumce se plánované trasy rychlodráhy bojí

Zastupitelé mají jednat o tzv. variantě pod Bulfem. Ta vede kolem Křešic na Litoměřicku do tunelu v Českém středohoří. V Ústí nad Labem mají vlaky zastavovat na novém nádraží, které bude mezi současným hlavním a západním, poté pokračovat k Chlumci na Ústecku a do tunelu pod Krušnými horami.

Právě stavby tunelu i následného provozu nákladních vlaků se v Chlumci obávají – proti trase se chtějí bránit i u soudu.

„Pro nás to bude znamenat staveniště o rozloze zhruba dvakrát tak veliké jako Václavské náměstí v těsné blízkosti našich obytných domů. Zároveň také hluk a prach z toho staveniště na několik let,“ popisuje obavy obyvatel Chlumce jeho starostka Veronika Srnková ze Šance pro Chlumec.

Podle ministra dopravy Martina Kupky z ODS ale nabídne budoucí rychlodráha i kompenzace a ochranu obyvatel.

„To aktuální technické řešení pak musíme přenést opravdu do detailu toho, jak má vypadat práce na tom samotném tunelu a jak vypořádat to zaústění, aby co nejméně rušilo lidi v Chlumci a ve Stradově,“ dodává Kupka.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související