Už jako malým nám dávali mrkev „na lepší zrak“. Má ale mnohem víc příznivých účinků na lidský organismus

Mrkev očistěte a podélně nakrájejte

Určitě jste jako malí slýchávali: „Když budeš papat mrkvičku, budeš mít zdravá očička.“ Nejde ale jen o pohádku, kterou rodiče vyprávějí dětem, aby je přinutili jíst víc zeleniny.

Vypadá to, že maminka a tatínek měli z velké části pravdu. Velké množství vitamínu A ve spojení s nemalou dávku beta karotenu skutečně zlepšují zdraví očí a chrání zrak před degenerací.

Ani křoupání mrkve ráno, v poledne a večer nám ale automaticky výborný zrak nezaručí. Mrkev sice obsahuje mnoho vitamínů prospěšných vašim očím, superhrdinu z vás ale neudělá.

Zase ale, když se budete hodně krmit mrkví, zbarví se vaše kůže do oranžova.

Mrkev, zelenina kořenová, oranžová

Když budete chroupat syrovou mrkev, získáte jenom asi 5% množství beta-karotenu. Stačí ale mrkev nastrouhat a procenta se ihned zvednou až na 30 %.

U většiny druhů zeleniny je nejlepší konzumace v syrovém stavu, u mrkve je to ale naopak. Jestli chcete z mrkve dostat co nejvíc, musíte ji tepelně upravit.

Jak na to? Mrkev povařte a podávejte ji s malým množstvím kvalitního tuku. Vitamín A je totiž rozpustný v tucích – tělo pak vstřebá 50 až 90 % vitamínů.

Kromě zmiňovaného vitamínu A obsahuje mrkev také vitamín C, B, E, draslík, hořčík, fosfor a vlákninu. Prostě ideální, levná a snadno pěstovaná zelenina!

Spustit audio

Související