Strandkorb: 140 let symbolu německé plážové kultury
Pokud jste někdy byli na plážích Baltského nebo Severního moře, určitě jste tam viděli a možná i použili proutěná plážová křesla – strandkörbe, česky „plážové koše“.
Správný strandkorb skutečně jako koš vypadá. Jde vlastně o polstrovanou lavici pro dva, která má za opěradlem zakulacenou proutěnou střechu a proutěné postranice. Na stříšce je markýza proti sluníčku, opěradlo se stříškou se dají sklopit až o 45 stupňů. Vnitřní stěny jsou opatřeny vyklápěcími stolečky; pod lavicí jsou vysouvací podložky pod nohy. Na bocích jsou koše opatřeny držadly, aby se s nimi dalo manipulovat. Koše chrání jak proti sluníčku, tak především proti větru, který na předlouhých baltských a severomořských plážích téměř neustále fouká.
Zrození německé plážové legendy
Za den vynálezu těchto košů se považuje 15. červen 1882. Tehdy takové plážové lehátko vyrobil dvorní košíkář z Rostocku Wilhelm Bartelmann. Podle legendy ho jedna starší dáma požádala o sedačku, ve které by si mohla užít pohled na moře, aniž by vítr zhoršoval její revma. Bartelmann tedy vyrobil posezení chráněné košatinou a opatřené markýzou proti sluníčku.
Popravdě řečeno, všelijaké domečky a přístřešky se na baltských plážích používaly i dříve, první písemný dokument o plážovém lehátku pochází z roku 1871, ale teprve Bartelmannův plážový koš s vysouvací podnožkou a sklápěcím stolečkem se masově rozšířil a doslova ovládl pláže. Zásluhu na tom měla paní Bartelmannová, která viděla, že lehátko jejího muže je sice praktické, ale málokdo si takovou sezónní záležitost koupí. Proto nechala vyrobit plážových košů více a začala je pronajímat.
Založila tak druh podnikání, který dobře funguje dodnes. Investovala do reklamy, což se jí bohatě vyplatilo. O pronájem plážových košů se zvedl obrovský zájem. Zanedlouho si paní Bartelmannová s pomocí svých potomků zřídila půjčovny na plážích šesti baltských letovisek.
Plážové koše vs. plážové přístřešky
Bartelmannova dílna prosperovala. Koše začaly nabízet i další dílny, proutěná posezení se rozšířila po celém německém pobřeží Baltského a později i Severního moře. Místy se objevují i v jiných zemích, ale masově pouze v Německu. Přežily tu všechny režimy, rozdělení i znovusjednocení Německa. Kromě pláží bývají i na zahrádkách přímořských restaurací; někteří Němci si je staví i ke svým domům místo zahradního nábytku.
Poslední dobou košům, jejichž pronájem je stále dražší, zdatně konkurují rozkládací látkové plážové přístřešky. Dají se pořídit za cenu několika pronájmů plážových košů, je možné je postavit kdekoli a velmi snadno se rozkládají a skládají. Stejně jako koše chrání proti slunci a dešti a umožňují a zároveň i poskytují pocit soukromí. Proutěné koše ovšem stále zůstávají symbolem německých pláží. Když se v roce 2007 v Heilingendammu nedaleko Rostocku konalo setkání G-osmičky, byl pro účastníky vyroben speciální obří rohový koš pro osm lidí.
Související
-
Balt by bez něj nebyl Baltem. Plážový koš je zkrátka německý...
Němci mu říkají „mentální odletová hala“, „inhalační kabina“, „šmajchlovací deka“, „letní gauč“ nebo také „letní pánev na pečení“. Plážový koš se stal symbolem Balt...
-
Wall Street a makléři pod platany: Založení Newyorské burzy
Historie největší a nejvlivnější burzy cenných papírů na světě a zároveň nejznámějšího symbolu globálního hospodářství se začala psát před 230 lety, 17. května roku 1792.
-
Tři staletí od objevu Velikonočního ostrova evropskými mořeplavci
Na Boží hod velikonoční roku 1722 spatřili první Evropané břehy ostrova Rapa Nui. Výpravě tří lodí velel nizozemský mořeplavec Jacob Roggeveen.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...
Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Lidský faktor
Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová