Pórek má v sobě spoustu prospěšných látek – draslík, vápník, fosfor, železo i vitaminy

Pórek

Na pórku si pochutnávali už staří Egypťané, Řekové i Římané. Možná že přitom ani nevěděli, jak moc tím prospívají svému zdraví.

Z minerálních látek jsou v pórku hlavně draslík, hořčík, selen, fosfor, mangan a železo. A navíc vitamíny C, E a B6.

Při vaření obvykle využíváme stonek téhle rostliny, přitom listy obsahují až dvakrát víc zdraví prospěšných látek než ta běžně využívaná bílá část.

Pórek patří do rodiny s pažitkou, česnekem nebo cibulí. Je dobrý čistič těla, podporuje vylučování trávicích šťáv a činnost slinivky břišní.

Jana Exnarová používá zeleninu z vlastní zahrady

Pórek také čistí krev a povzbuzuje činnost svalů, když jsou třeba zatíženy kyselinou močovou při nadměrné konzumaci masa. Má vliv na snižování krevního tlaku a může pomoci zabránit onemocnění srdce, jako je cévní mozková příhoda, nebo srdeční selhání.

Zelené listy pórku můžete přidat třeba do zeleninové polévky, do salátů, nebo je nakrájené zapéct spolu s bramborami.

A jak v obchodě poznáte ten nejlepší pórek? Jeho průměr by neměl mít víc než 4 centimetry. Skladujte ho v chladu a spotřebujte určitě do dvou týdnů.

Nejvíc zdravých látek je samozřejmě v pórku syrovém, jinak ho stačí jen krátce povařit nebo krátce zapéct. 

Spustit audio

Související