Nejznámější severočeské značky – Michelob

21. červenec 2022

Asi každý, kdo navštívil USA a pije pivo, ochutnal Michelob, který patří pod křídla giganta Anheuser - Busch.

Michelob je poněmčená verze jména Měcholupy. Kdy poprvé se tato žatecká vesnice stala značkou pro pivo, není zaznamenáno. Tamní pivovar zmiňují historické prameny už v roce 1623, ale zrod obchodní známky Michelob se pojí až s érou Antona Drehera.

Dreherové byli předními pivovarníky monarchie už od konce 18. století. Měcholupský pivovar koupil Anton roku 1860. V jeho rukou dosáhl pivovar rychlého rozkvětu, pracoval už na parostrojní bázi s varnou o výkonu 120 věder vyrážené mladiny, tedy zhruba cca 68 hektolitrů.

Měcholupské pivo se prodávalo pod značkou Michelob, a to nejen v Čechách. Dreher exportoval až do USA. Pivo dokvašovalo a zrálo cestou v sudech. V tehdejším pivním světě měla němčina hlavní slovo, takže značku Michelob vývozce logicky použil i v zámoří.

A jak se dostala severočeská značka k americkému pivovaru Anheuser – Busch? Historici pivovarnictví předpokládají, že Dreher navázal v St. Louis nějakou spolupráci s rodilým Němcem Anheuserem a jeho zetěm Buschem. Snad se Anheuser podílel na distribuci měcholupského piva v USA. V roce 1896 už však prezentuje Michelob jako svou vlastní značku. Jestli se tak stalo se souhlasem Drehera, není jasné.

Možná to bylo podobné jako s jinou českou značkou Budweiser. Toto pivo uvedl Anheuser – Busch na americký trh roku 1876. Budweiser se stal prvním celonárodním pivem v USA. Budějovický pivovar však neměl nikdy s firmou Anheuser - Busch obchodně nic společného a už století se o proslulou značku s Američany soudí.

Nicméně nebýt přesunu na oceán, proslulost značky Michelob by nikdy nedosáhla takového rozsahu. Anheuser – Busch s úspěchem přestál dobu prohibice, dnes ovládá 49 procent amerického trhu, celosvětově dosahuje 12procentního podílu. Vedle dominantního Budweiseru a značky Bud zaujímá Michelob ve výrobním sortimentu hned třetí místo. Firma značku specifikuje jako „pivo pro fajnšmekry“.

Nejznámější pivovarnický publicista ve světě, Michael Jackson z Velké Británie ví o českém původu této značky, ale ve své světové Encyklopedii piva ji klade do spojitosti s městy Mikulov či dokonce Michalovce na Slovensku. Existence malé vsi uprostřed žatecké chmelařské oblasti mu byla donedávna utajena.

Společně s americkou érou Michelobu se ještě řadu desetiletí dál odvíjela i česká historie značky. Dochované etikety dokládají její existenci ještě po první světové válce.

Zapomenutá historie slavné značky se dočkala v roce 2007 netradičního, ale důstojného pomníku. Obec Měcholupy s Ústeckými pivovary zřídila stylovou pivnici. Její výzdobu zajistil přední český historik pivovarnictví Petr Žižkovský. Společně se sběrateli shromáždil unikátní kolekci památek na zaniklý pivovar, který dal jméno jednomu z nejslavnějších amerických piv.

autor: Martin Krsek
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.