Nejznámější severočeské značky: Mýdlo Elida a Hellada

Koncern Schicht a později Setuza – Severočeské tukové závody figurují u několika proslulých a tradičních značek ze severu Čech - připomeňme rostlinný tuk Ceres, olej Ceresol nebo vyhlášené mýdlo s jelenem. Vedle tohoto „jeleního“ mýdla, které se dostalo i do úsloví – „hezké holce stačí mejdlo s jelenem a projde celý svět“, patří do rodiny původně Schichtových výrobků i mýdla značek Elida a Hellada.

Elidu si nechal Schicht zaregistrovat v roce 1904 – tedy jen o málo později, než slavnějšího jelena. Elida startovala řadu luxusnějších mýdel – slavný továrník do této značky vkládal velké naděje, čemuž odpovídala i reklamní kampaň.

Pokud jste po roce 1989 s údivem vzhlíželi k reklamním balonům s logy některých firem, vězte, že Georg Schicht použil stejného prostředku už na počátku 20. století k propagaci mýdla Elida a jeho reklamní slogany jsou patrně dodnes inspiračním zdrojem tvůrcům rádoby nových reklam. Jeden příklad za všechny: „Mýdlo Elida Sedm květin – s vůní, kterou milujete“.

Ve 30. letech minulého století přibyl i šampon na vlasy značky Elida a po válce se dostala tato ceněná ochranná značka i na opalovací krém; dnes znovu zdobí sadu pěti luxusnějších mýdel.

Hellada

Značka Hellada je podstatně mladší – vznikla roku 1930 a zaregistrovat si ji nechala pražská firma Kadlec a synové. Při znárodňování v roce 1948 stát zabavil nejen Kadlecovu firmu, ale i ochrannou známku, která pak kolovala po několika podnicích, až nakonec v roce 1956 zakotvila v ústecké Setuze a ta je dodnes jejím výlučným vlastníkem a používá ji pro prací mýdlo.

Ostatně – nic není jak bývalo, Setuza obě zmíněná mýdla – luxusní Elidu i prací Helladu odebírala od externích výrobců a jak to bude s osudem těchto značek dál, to je ve hvězdách. Setuza má starostí víc než dost a už roku 2006 zveřejnila záměr prodat tradiční mýdlové značky včetně legendárního „jelena“. Trh také víc žádá mýdla tekutá, takže poptávka po klasických mýdlech tuhých klesá.

Ale vraťme se ještě k Schichtovi – nikoli už kvůli značce, ale spíš kvůli inspiraci i pro dnešní podnikatele. Schichtovi zaměstnanci měli už v roce 1894 závodní jídelnu, později přibyly knihovna, mateřská školka, lékařská ordinace a dokonce i lázně s bazénem. V roce 1911 měl podnik 3500 zaměstnanců, samozřejmostí byly podnikové byty a domky, ve kterých se na Střekově žije dodnes.

autor: Martin Krsek
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.