Nejznámější severočeské značky: Mannesmann

Řada pamětníků na Chomutovsku vám dodnes řekne, že léta pracovali v „manesmance“. A skutečně právě prostřednictvím chomutovské pobočky kdysi největšího výrobce trub na světě se jméno bratří Mannesmannů vrylo do dějin průmyslu.

Musíme zpátky – někam k roku 1885, kdy bratři Reinhard a Max Mannesmannovi chtěli v otcově továrně v porýnském Remscheidenu vylepšit výrobu polotovarů pro pilníky, ale při válcování železných tyčí se jim v profilu stále tvořily nežádoucí dutiny – tuhle nevýhodu nakonec proměnili v technologický vynález – bezešvou trubku a dál ho zdokonalovali.

Otcův podnik už jim byl malý a tak přikupovali další továrny – jednu z nich i v Chomutově, šlo o třináct let opuštěný objekt zkrachovalé železářské společnosti. Na továrně se objevilo nové jméno – Válcovna Mannesmannových trub, v Chomutově se objevili noví obyvatelé – bratři Mannesmannovi i s rodinami. Neúnavně se věnovali výzkumu, už tehdy velmi střeženému, válcovací stolice byla dokonce obedněná, aby nikdo nepovolaný nic nespatřil.

V roce 1891 přišel triumf – světlo světa spatřila první tenkostěnná bezešvá trubka vyrobená tzv. poutnickým způsobem. Kuriózní je i to pojmenování – Mannesmannovi svůj vynález pokřtili podle pouti v lucemburském Echternachu, kde procesí chodila vždy tři kroky vpřed a dva vzad a právě tak se pohybuje bezešvá trubka ve válcovací stolici.

Mannesmannův podnik se mění v nadnárodní koncern, ale už o šest let později vyvrcholily neshody s akcionáři odchodem obou vynálezců z firmy. Jejich jméno si však koncern podržel, počátkem 20. století nakoupil další továrny a nekompromisně ovládl světový trh s bezešvými trubkami.

Po roce 1918 mění chomutovský podnik jméno na Mannesmannovy závody, vstupuje sem český kapitál a firma zažívá obrovský rozvoj. Dokladem jsou čísla: v roce 1929 zaměstnává 2114 lidí a produkuje přes 55 tisíc tun trub. Hospodářská krize ho však postihla také a během druhé světové války se mění účel výroby – chrlí trubky v podobě minometů, dělových hlavní a součástí bojových letadel.

Po válce se v Chomutově dál vyrábějí různé bezešvé trubky – například pro lešení nebo pro kola Favorit. Už bez loga Mannesmann, které ale figurovalo mezi nejznámějšími německými koncerny. Ještě na konci minulého století měl Mannesmann roční obrat přes 23 miliard euro, ale dostal se do finančních potíží, rozebraly si ho konkurenční firmy a jméno Mannesmann zůstalo jen jako starožitný přívěsek u značky jiného výrobce trub Salzgitte.

A v Chomutově? Původní podnik je rozdělený do několika firem, ve výrobní tradici pokračují Válcovny trub Chomutov a Mannesmann – „manesmanka“ rezonuje už jen v místním pojmenování válcoven.

autor: Martin Krsek
Spustit audio