Mariánský most město Ústí nad Labem mezinárodně proslavil. Jeho krásu ocenil i autor ikonického vysílače na Ještědu

V Ústí nad Labem spojuje střekovskou a centrální část města ikonický most přes Labe – Mariánský most. Na konci 20. století byl vyhodnocen jako jedna z nejkrásnějších architektonických staveb za posledních 10 let na světě.

„Je to asi dané tou dobou, ve které vznikl – byla to doba obrovských nadějí a velikášství. Doba, kdy si lidé mysleli, že mohou téměř všechno. Ta doba se v tom mostě, si myslím, odrazila,“ konstatuje historik Muzea města Ústí nad Labem Martin Krsek.

Mariánský most se otevřel v roce 1998 – stal se nejmladším ze tří říčních mostů přes Labe ve městě, po mostu Dr. E. Beneše a železničním mostu.

Ústí nad Labem

Most se stavěl pět let a jeho vybudování stálo přes 750 milionů korun.

„Ten most je opravdu velmi efektní. Některé části konstrukce toho mostu nejsou nosné, ale jen na efekt – jde zejména o to lanoví. Ve své době byl provokativní – řadou Ústečanů byl kritizován jako příliš drahý. Musím ale říct, že se potvrdilo, že vedení města soustředilo tu energii správným směrem – na ten efekt, tu architekturu, protože ten most je jednou z mála věcí, které po roce 1989 ukázaly Ústí nad Labem v pozitivním světle, a to v mezinárodním rozměru,“ shrnuje Krsek.

Mariánský most, symbol města

Vedle tradičního symbolu města, hradu Střekova, se Mariánský most stal novodobou dominantou Ústí nad Labem.

Samotná stavba mostu podle návrhu architekta Romana Kouckého byla velmi komplikovaná. „Shodou okolností jsem v té době pracoval jako redaktor Ústeckého deníku a měl jsem mapování stavby mostu na starosti, takže jsem byl u každého posunu ve stavbě. Zpětně musím říct, že to bylo obrovské dobrodružství, tak rostl ten pylon do té 70metrové výšky nebo jak se postupně posouvala mostovka, která měří na délku 170 metrů,“ vzpomíná Krsek.

O jméně mostu se hlasovalo. Mezi další možnostmi, jak se most mohl jmenovat, patřily například Most Barikádníků, Harfa, Vidlák, Moby Dick, Manhattan, Semtammost nebo Most 7. pětiletky.

Ze tří mostů přes Labe v Ústí nad Labem zůstal v provozu jediný – železniční. Kyvadlové vlaky po něm zajišťovaly cestování lidí i přepravu záchranářů a pacientů

Velká zatěžkávací zkouška přišla v roce 2002, kdy Ústí nad Labem postihla ničivá povodeň.

„Ten most má jen jeden pylon, takže nebyl pro vodu takovou překážkou jako ty další mosty, které z okolních měst známe. A tuto zkoušku ustál bez ztráty kytičky,“ dodává Martin Krsek.

Mariánský most se díky svému vzhledu stal velmi rychle nejvýraznějším novodobým symbolem města Ústí nad Labem a získal i prestižní ocenění.

„Bylo to ocenění od odborného časopisu Structural Engineering International, který vyhodnocoval nejkrásnější stavbu posledního desetiletí 20. století na světě. A mezi těch 10 nejkrásnějších staveb se tehdy Mariánský most dostal. Nutno dodat, že to bylo nejprestižnější ocenění české architektury od roku 1969, kdy dostal cenu architekt Hubáček za ten úžasný televizní vysílač na Ještědu. Sám Hubáček pak Mariánský most označil za nejkrásnější stavbu postavenou v poválečném období na území Československa,“ uzavírá historik Martin Krsek.

Pořad připravujeme ve spolupráci s Muzeem města Ústí nad Labem.

Spustit audio

Související