Červená řepa – elixír mládí a legální „doping“

řepa červená

Červenou řepu znali lidé už ve starověku, tehdy ale používali jenom listy. Na těch si koneckonců můžete pochutnat i vy – dají se přidat do salátů, do polévek, nebo se mohou upravit jako špenát.

Z listů si můžete udělat i koření – když je usušíte, můžete je použít na dochucení a třeba i místo soli. Je v nich hodně céčka, vápníku i železa.

Samotná bulva červené řepy je bezesporu jedním z nejsladších druhů zeleniny – obsahuje totiž 7 až 8 procent přírodního cukru. Proto je na místě varování diabetikům – ti by měli být s pojídáním červené řepy obezřetní.

Nakládaná červená řepa

Také by se měli červené řepě vyhnout lidé, kteří trpí na močové kameny, pro ty také moc vhodná není, protože obsahuje kyselinu šťavelovou, která močové cesty dráždí.

Pro ostatní je vynikajícím a nenahraditelným zdrojem minerálů a vitaminů. Pomáhá snížit krevní tlak, upravuje srdeční puls a posiluje nervový systém. Křemík z řepy zpevní kosti, vlasy i nehty.

Červená řepa obsahuje dusík, který se v těle přeměňuje na látky, které podporují krvetvorbu. Když si pravidelně dopřejete červenou řepu, posílíte svaly. Řepa je vlastně takový, čistě legální, doping.

Můžete ji jíst syrovou, vařenou, naloženou, pečenou, jako kompot, v salátech, pomazánkách i polévkách. Čerstvě vylisovaná řepná šťáva obsahuje betain a trypofan – dvě látky, které uklidňují mysl a zmírňují stres.

Salát z červené řepy
Spustit audio

Související