Nejznámější severočeské značky: Pitralon

Jen málokterému výrobku se podaří, že se rozšíří a zdomácní natolik, že se jeho obchodní značka stane pojmenováním určitého typu výrobku. Vodě po holení značky Pitralon se to povedlo dokonale.

České muže provází už od roku 1920. Ještě v 50. letech se používal slogan „U mužů udává tón Pitralon“. Pravidelně se objevoval pod vánočním stromečkem nebo u narozeninového dortu mnoha mužů, patrně nejen kvůli svým kvalitám, ale taky proto, že trh toho více nenabízel, nebo jen v omezeném množství.

Pro starší generaci je dodnes pitralon synonymem jakékoli vody po holení, bez ohledu na to, jestli je na lahvičce napsáno Adidas, Boss nebo Gilette. Značka pronikla i do lidové mluvy jako ustálené rčení – o neodbytných jedincích se říká, že se „vtírají se jak pitralón“.

Vraťme se ale k historii tohoto výrobku i značky. Pitralon se sice vyráběl už za první republiky, ale Setuza začala vodu po holení s tímto názvem vyrábět až v roce 1951 – tehdy totiž stát převedl na Setuzu práva na ochranné známky zkonfiskované německé firmy z Podmokel, která stejně jako zubní pastu Odol vyráběla i vodu po holení Pitralon.

Verze ze Setuzy kopírovala složením i obalem původní Pitralon a dodnes došlo jen k drobným změnám – základem je nadále 75 procent lihu, dále glyceriny, voda a parfém, novodobým obohacením byl jen vitamin E, který obecně pleti prospívá.

Právě vysoký obsah alkoholu vedl i k užívání zcela jiného druhu, než byl původní záměr – údajně se pitralon ochucoval ovocným vitacitem (mimochodem – taky jedna vyhlášená značka své doby) a stával se tak improvizovaným a dostupným drinkem zejména pro vojáky základní služby.

Později byl do výroby zařazený i holicí krém značky Pitralon, ale zdá se, že pitralon vymizí – v 90. letech učinila Setuza pokus a uvedla na trh inovovanou řadu Pitralon Sensitiv pro mladou generaci. Neuchytila se – pitralon je zkrátka záležitostí generační a vyhledávají ho zákazníci ve věku kolem šedesátky a výše – tady je setrvačnost obrovská.

Nicméně ještě dnes si můžete vodu po holení Pitralon F nebo pěnivý holicí krém vylepšený silikonovým olejem objednat i v internetovém obchodě. Přitom tam, kde se světové značky pohybují v řádu stokorun, si skromný pitralon vystačí s desetikorunami.

Uvidíme, jestli neviditelná, ale fungující „ruka trhu“ odhodí tuhle vodu po holení na smetiště dějin a naše děti už nebudou rozumět ani tomu rčení „Vtírá se jak pitralón“.

autor: Martin Krsek
Spustit audio