Ať mostecký autodrom odkoupí stát, navrhují senátoři

18. duben 2019

Stát by měl vykoupit mostecký autodrom. S takovým návrhem přišla skupina senátorů po jednání se zástupci spolku Zdraví pro Most.

„Je to jedna z ideálních metod řešení. Není nijak neobvyklá. Stát nebo samospráva se kolikrát fiančně angažuje podobným způsobem – když někde něco nechce, vykoupí pozemky, když je potřeba sanovat nějaké škody, které mohly vzniknout třeba před 50 lety, tak to zainvestuje,“ uvedl po jednání se zástupci spolku Zdraví pro Most senátor Václav Láska z hnutí Senátor 21.

Mostecký autodrom se podobné myšlence nebrání

„Myšlenkou, že by stát odkoupil areál mosteckého autodromu, a přetvořil ho například na národní homologační a testovací polygon bychom se vážně zaobírali. Pokud taková nabídka přijde, nebráníme se jí, a jsme ochotni o podmínkách případné transakce jednat,“ komentoval myšlenku na výkup mluvčí autodromu Jan Foukal.

Podle Martina Martinovského ze spolku Zdraví pro Most rozhodl o výstavbě autodromu před lety stát. Ten by měl proto situaci řešit i teď. Právě spolek dlouhodobě bojuje proti hluku z autodromu.

„Vlastníci autodromu chtějí jezdit, protože mají autodrom, a občané chtějí bydlet, protože mají obydlí. Tyto dva zájmy nejdou sladit, je proto potřeba silnějšího arbitra, než je mostecký magistrát, aby o této situaci rozhodl,“ doplnil Martinovský.

Za lidi bydlící u autodromu se postavil i Marek Hilšer

Za lidi ze spolku, kteří bojují proti porušování hlukových limitů, se teď vedle senátorky Aleny Dernerové postavil další člen senátorského klubu Starostů a nezávislých Marek Hilšer.

„Tady se ukazuje, že je porušován zákon a jsou porušovány nějaké normy, to je podle mého názoru nepřijatelné. Jestliže žijeme v právním státě, měli by mít občané možnost prosadit ten zákon, a stát by ho také měl prosadit,“ reagoval senátor Marek Hilšer na informace, kdy hygienici při loňském roce zjistili překročení limitů hluku. Autodrom ale tato měření napadl.

Skupina senátorů teď chce řešit problematiku hluku z autodromu na republikové úrovni. S tím souhlasí i zástupce okruhu.

„Ať nám stát řekne, jak máme spravovat a provozovat areál, který byl zkolaudovaný pro akce motoristického sportu, tréninky a testování vozidel, přičemž ten samý stát stanovil hlukové limity, které při nejlepší vůli nemůžeme splnit. Pro náš areál totiž platí hodnoty nižší než na kterékoli běžné komunikaci v obci i mimo ni,“ dodal Jan Foukal.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související