Henri Pequet a první letecká pošta
Před 110 lety došlo k první přepravě poštovních zásilek letadlem. Stalo se v indickém státě Uttarpradéš v rámci výstavy, která by už jinak byla nejspíš zcela zapomenuta.
V únoru 1911 se v tehdejší britské Indii ve městě Allahabád (od roku 2018 oficiálně Prajágrádž) ve státě Uttarpradéš konala velká výstava umění a řemesel. Její pořadatelé v rámci propagace pozvali mladého francouzského pilota Henriho Pequeta, aby svým dvouplošníkem značky Humber-Sommer dopravil z Allahabádu do osm kilometrů vzdáleného města Naini 6500 dopisů.
Dopisy v letadlech
Dnes se to zdá jako vcelku nanicovatá událost, ovšem tehdy to byla senzace: všechny dopisy na palubě byly označeny razítkem s obrázkem letadla a nápisem Firts Aerial Post – první letecká pošta. Ty, které se dochovaly, jsou dnes ceněným sběratelským artiklem.
Pequetův let z 18. února 1911 byl jen jednorázovou akcí, nešlo o počátek pravidelné poštovní linky. V následujících letech se začala pošta letecky přepravovat také v některých evropských zemích; i tady se jednalo o nárazové události. V Německu se do leteckého zasílání zapojily také vzducholodě Zeppelin.
V časech první světové války se letecké zasílání civilní pošty zastavilo, ovšem letadla se občas používala k přepravě vojenské pošty. První takový let se uskutečnil hned v říjnu 1914, kdy rakousko-uherská letadla dopravila poštu vojákům obklíčeným ruskou armádou u (dnes polského) Přemyšlu. První pravidelná letecká linka civilní pošty byla zřízena v březnu 1918 v Rakousku-Uhersku.
Holubi, balony a války
Lidé ovšem přepravovali zprávy vzduchem dávno před letem Henriho Pequeta. Už od starověku se k donášení zpráv používali poštovní holubi. Od konce 18. století, kdy bratři Montgolfierové vynalezli horkovzdušný balon, se pro listovní komunikaci využívaly i balony.
Zpočátku pomáhaly zejména při přepravě zpráv během válečných konfliktů. Známé je jejich nasazení během francouzsko-pruské války v letech 1870 a 1871, kdy zajišťovaly spojení mezi Paříží a neokupovaným francouzským územím. Na konci devatenáctého století začaly balony pro posílání zásilek využívat také poštovní společnosti ve Spojených státech a v Německu. Ovšem jen při zvláštních příležitostech.
A jak to bylo s leteckou poštou u nás? Od roku 1920 zajišťovala leteckou poštu v Československu francouzsko-rumunská společnost. Od roku 1923 převzaly tyto služby nově založené Československé aerolinie a Československá letecká společnost.
Henri Pequet
patřil k průkopníkům motorového létání. Narodil v roce 1888 ve Francii, létat se naučil v Hamburku. Jeho francouzská pilotní licence měla číslo 88. V první válce sloužil jako vojenský pilot. Dlouhá léta pracoval pro výrobce letadel, francouzskou společnost Morane-Saulnier. Před druhou světovou válkou se stal šéfpilotem aeroklubu ve Vichy. Za války se zapojil do hnutí odporu, v roce 1943 byl zatčen a vězněn v Německu. Po osvobození byl ředitelem letiště ve Vichy. Zemřel v roce 1974.
Související
-
Vyletěl holoubek aneb Z historie holubí pošty
Vyprávění o holubí poště slibuje tento Špalíček lidových písní.
-
Výročí letu Jana Kašpara – historie letectví v Čechách
Dálkovým letem z Pardubic do Prahy-Chuchle 13. května 1911 se konstruktér a průkopník letectví Jan Kašpar nesmazatelně zapsal do historie tohoto oboru.
-
Malesice patří mezi kolébky letectví. Před více než sto lety se tu odehrála první česká letecká show
Pole, tráva, plot a stožáry vysokého napětí. Takhle dnes vypadá místo, kde se kdysi psala historie českého letectví.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka