Co by, kdyby… aneb Jan Amos Komenský ředitelem školy
Historie nemá ráda „kdyby“; přesto si teď jedno malé „kdyby“ v souvislosti se slavným učencem dovolíme. Co kdyby se Jan Amos Komenský stal ředitelem školy?
Známe ho jako učitele, jako učitele učitelů, ba jako učitele národů, tak mu teď na chvíli dejme i tu ředitelskou funkci. Jako ředitel školy by měl v první řadě jeden velký úkol: poskládat pedagogický sbor.
Jak si vybrat učitele
Najít kvalitního učitele bývá svízelné a poskládat fungující, skvěle vyladěný pedagogický sbor je pak úkol přímo gargantuovský, nicméně Komenský si bude vybírat mezi svými současníky, tedy ve Velkém století vědy – a navíc mu to trochu ulehčíme: necháme ho takříkajíc „lovit“ po celé Evropě. Jeho pedagogický sbor bude exkluzivní kolektiv největších mozků kontinentu. Především je ale zapotřebí nadefinovat si trochu výběr: Komenský se narodil v roce 1592; ředitelem se stane, dejme tomu, ve čtyřiceti, tj. v roce 1632. Jednotlivé předměty může obsadit jak mladými suplenty kolem 20 let věku, tak starými matadory, ale přeci jen ne těsně před důchodem. Zajímat nás tedy budou ročníky 1582 až 1612. Za další – je dobré, aby každý předmět měl pokrytý alespoň dvěma učiteli. A protože Komenský otevírá bránu jazyků dokořán, jeho učitelé můžou vyučovat v libovolném evropském jazyce. Takže, pojďme vybírat.
Vědy přírodní…
Začněme u matematiky, neboť je královnou věd. 17. století je naštěstí velkorysé; ze všech géniů usednou do kabinetu matematiky René Descartes a Pierre de Fermat. Oba jsou Francouzi, tak si aspoň pokecají, i když zrovna Fermat vystačí na dlouho s jedinou větou. Od matematiky je blízko k fyzice a tam je taky docela přetlak; takže, když už je řeč o tlaku, budou přijati pánové Blaise Pascal a Evangelista Torricelli. Pokračujme v přírodních vědách a obsaďme kabinet biologie. V daném ročníku se u pohovoru nejlépe zaskvěli Robert Hooke a Nicolaes Tulp. Oba jistě zapomenou na neshody mezi svými zeměmi a budou spolupracovat u mikroskopu i v hodinách anatomie. Protože se anglo-holandské duo osvědčilo, zopakuje ho prozíravý Komenský i v případě zeměpisu. Vyučovat ho nechá mořeplavce Abela Tasmana, který je do učení jako čert, a Henryho Hudsona, pro změnu klidného jako záliv.
Vědy humanitní…
A na řadě jsou literatura a humanitní vědy. Škola je zjevně kosmopolitní, takže výuka jazyků tu probíhá mimoděk v rámci jiných předmětů. Byla by ovšem škoda pominout literaturu; nabízí se tu opět velké množství zajímavých adeptů, tak dejme šanci Španělovi Lopemu de Vega, ten ze žáků neudělá žádné ovce, a románský živel podtrhne Francouz Pierre Corneille, protože když byl dobrý pro francouzské elity, bude dobrý i pro Komenského školu. Co se humanitních věd týče, uděláme malý experiment: nebudeme je dělit na politologii, filosofii, dějepis a tak dál; prostě z toho uděláme jeden komplexní balíček a necháme ho učit někoho, kdo to zvládne všechno. A bude jich dost z té doby; výběrovým řízením nakonec projde Thomas Hobbes a Hugo Grotius. Oba jistě budou vyžadovat disciplínu a plnění povinností, aby drželi na uzdě nezkrotné a zabránili chaosu ve třídě.
...a estetika
V neposlední řadě je třeba ještě najít kvalitní učitele výtvarky, hudebky a tělocviku. Díky vazbě Komenského na Nizozemí budou přijati malíři Rembrandt van Rijn a Anthonis van Dyck; hudební výchovu dostanou na starost Claudio Monteverdi a konečně i nějaký Čech, Adam Michna z Otradovic. Teď ještě ten tělocvik. Bude to chtít někoho opravdu svižného, třeba takového Charlese de Batz de Castelmore, známého jako hrabě d´Artagnan. Šerm je koneckonců v kurzu a střelba bohužel taky.
A tak je Komenského pedagogický sbor kompletní a škola to bude jaksepatří. Je to celé samozřejmě postavené jen na tom, co by kdyby, takže celá ta škola je jen taková hra… Škola hrou.
Související
-
Do nového školního roku s Janem Amosem Komenským aneb žáci a učenci v Labyrintu světa
Svět učených v Labyrintu světa, 1. část (5:03) – Historické souvislosti: Komenský ředitelem školy (21:31) – Svět učených v Labyrintu světa, 2. část (26:57)
-
Jan Amos Komenský, Obecná porada o nápravě věcí lidských, Lunochod a putování Mořem dešťů
Obecná porada o nápravě věcí lidských: komeniolog a pedagog Jan Hábl – Lunochod a putování Mořem dešťů: nahrávky z rozhlasových archivů – Historie vědy: O střetu civilizací
-
Jan Hábl: Komenský byl člověkem velkého srdce. Stále pomáhal druhým bez ohledu na osobní prospěch
Dnes si připomeneme nadčasový odkaz Jana Amose Komenského. 15. listopadu 2020 uplyne 350 let od úmrtí učitele národů. A při té příležitosti vznikl i projekt Komenský 2020.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.