Neuskutečněná Nová Harmonie socialisty Roberta Owena
V lednu roku 1825 se velšský továrník a socialista Robert Owen pokusil v osadě New Harmony v americké Indianě založit ideální beztřídní komunitu, kde se všem povede dobře.
Robert Owen začínal jako obchodník s látkami a postupně se vypracoval na spolumajitele přádelny bavlny ve skotské obci New Lanark. Textilka patřila k největším na britských ostrovech a využívala nejmodernější stroje své doby. Díky tomu svým majitelům přinášela vysoké zisky.
Průmyslník a sociální reformátor
Owenovi se ale nelíbily pracovní i životní podmínky továrních dělníků, z nichž čtvrtinu tvořily děti. Zkrátil proto pracovní dobu, zvýšil mzdy, dětským dělníkům poskytoval dvakrát denně jídlo a později přestal zaměstnávat děti mladší deseti let. Zaměstnancům poskytl byty, kde ovšem zavedl přísná pravidla. Dělníci museli ve svých domácnostech udržovat pořádek, nesměli chodit po půlnoci z domu a nesměli se opíjet. Na druhou stranu mohli nakupovat v továrních obchodech, kde bylo lacinější zboží než jinde, mohli posílat své děti na Owenovy náklady do školy a když onemocněli, uhradil jim lékařskou péči tovární zdravotní fond. A navíc: nejmenší děti navštěvovaly první mateřskou školku na světě.
Investice do blaha zaměstnanců se vyplatily. Ubylo problémů, zvedla se pracovní morálka a s ní i prosperita. Owen o své praxi vydal několik spisků a stal se známým.
Všichni se musí mít dobře!
Po napoleonských válkách na britských ostrovech vypukla krize zapříčiněná nadbytkem pracovních sil, kterým konkurovaly nové stroje. Robert Owen se domníval, že řešením by mohly být soběstačné vesnické komunity. Jejich členové by měli společný majetek, věci by si dělili podle svých potřeb, nepoužívali by zbytečně stroje, protože ty příliš zvyšují produkci a tím pádem i konzum. Děti by se vychovávaly společně podle pokrokových myšlenek, neboť rodina je spolu se soukromým vlastnictvím a náboženstvím kořenem všeho zla, tvrdil Owen.
Takovou komunitu se rozhodl vybudovat v Americe. Zakoupil rozlehlé pozemky v osadě Harmony, kterou právě opouštěli její zakladatelé, náboženské společenství Johanna Georga Rappa. Tito tzv. rappisté žili podobně, jako to měl v plánu Owen. Byli nemajetní, žili pospolu a všichni se dělili o plody své práce. Rappisté ovšem navíc zachovávali sexuální abstinenci – což, pokud víme, Owen nežádal – a středobodem jejich života byla víra v Boha. Zatímco ateista Owen krátce po příchodu do New Harmony v lednu 1825 přeměnil kostel na společenské centrum a zakázal veškeré náboženské praktiky.
Sociální utopie versus realita
Na přelomu února a března téhož roku odjel do Washingtonu, aby kongresmanům a čtyřem bývalým a jednomu současného americkému prezidentovi přednesl projevy o svém budování „obce jednoty a vzájemné spolupráce“. Velké očekávání, které vzbudil, se ale nenaplnilo. Projekt New Harmony přilákal asi tisícovku různých lidí, nadšenců, filozofů, ale také hochštaplerů. Mnohým z nich se zakrátko začal kolektivismus přejídat, vadilo jim, že si nemohou o sobě rozhodovat sami. Ztroskotal i projekt soběstačného hospodaření a pokus dělit si věci podle potřeby. Obec nebyla soběstačná; a zatímco někdo nadšeně pracoval, jiný se staral jen o sebe.
Owen to ale nevzdal a pokoušel se o vytvoření ideálních společenství ještě na jiných místech, ovšem se stejným výsledkem. Ve 30. letech přišel se směnnou burzu, kam lidé nosili své výrobky, za které obdrželi poukázky a ty pak vyměnili za zboží, které potřebovali. Ani to nefungovalo. Chyběl totiž faktor poptávky, takže lidé nosili věci, o které nikdo nestál.
Osada New Harmony ale přece jen nakonec uspěla. Owenův utopický projekt, jehož součástí bylo i vzdělávání, přitáhl řadu lidí z oblasti vědy a kultury, kteří z New Harmony učinili centrum vzdělanosti a pokroku celé Indiany.
Související
-
Nadstandardní vztahy a jesle o patro níž. Co nás i dnes učí Koldům Litvínov o bydlení?
V Česku v současnosti řešíme krizi bydlení, téma nerovné péče o domácnost a děti i nedostupnost školek a jeslí. Do debaty se vrací téma kolektivního bydlení.
-
Pro někoho utopie, pro jiné ideál. Městečko Poundbury vzniklo z představ krále Karla III.
Pro jedny je posel zmizelých časů, pro druhé vizionář, britský král Karel III. Zhmotněním jeho představ o tom, jak by mělo vypadat ideální místo pro život je Poundbury.
-
Pod vlivem kultu: Chrám lidu aneb Hledání utopického ráje skončilo masovou sebevraždou
Bylo 18. listopadu 1978. V jihoamerické Guyaně zemřelo 921 lidí. Byl mezi nimi kongresman USA Leo Ryan, několik novinářů, ale hlavně členové náboženské skupiny Chrám lidu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.