Čeští a němečtí železničáři začali chystat geologický průzkum pro tunel rychlodráhy pod Krušnými horami

7. březen 2021
Zatím není jisté, zda Česko v blízké budoucnosti čeká stavba vysokorychlostní sítě

Dvacet šest kilometrů dlouhá stavba je součástí plánované rychlostní trati mezi Prahou, Ústím nad Labem a saskými Drážďany.

Další části vysokorychlostní dráhy ale nemají dosud jasnou trasu.

S přípravou geologického průzkumu tunelu pod Krušnými horami začali čeští a němečtí železničáři. Pomáhat jim s tím mají odborníci z obou stran hranice.

„Z trasy budoucí vysokorychlostní trati pokročila příprava přeshraničního úseku zatím nejdál. Zahrnuje nejméně dvacet šest kilometrů dlouhý tunel a navazující trať do Ústí nad Labem. Krušnohorským tunelem se bude jezdit rychlostí 200 km/h a mimo spojů s cestujícími ho budou využívat i nákladní vlaky,“ uvedl Dušan Gavenda ze Správy železnic.

Obcím na Litoměřicku návrhy tras vadí

Trasa další části vysokorychlostní trati na území Ústeckého kraje ale zatím jasná není. Proti navrženým trasám vystupují některé obce na Litoměřicku.

„Lidé tam nebudou chtít žít. Na jedné straně jim hrozí povodně, na druhé straně tam budou mít trať, hluk, strhne jim to pitnou vodu. Počaply budou utopeny. Proto nemůžeme souhlasit s takzvanou modrou variantou, ani červená se nám nelíbí,“ zmínila před časem při videokonferenci nezávislá starostka Libotenic na Litoměřicku Ladislava Rejšková.

Ústečáci chtějí svou zastávku

V Ústí nad Labem také vznikla petice na podporu toho, aby zastávka byla přímo v krajském městě.

„Tvrdím, že někteří Ústečané se chovají jako malí Pražáci, protože je zajímá Ústí a nikdo jiný nikoli. My si tento komfort dovolit nemůžeme, musíme hodnotit celý kraj,“ okomentoval to hejtman Jan Schiller z hnutí ANO.

Trasu vysokorychlostní dráhy Ústeckým krajem má kvůli dohadům řešit pracovní skupina.

„Pořád platí, že skupina má být z velké části sestavena z odborníků, aby se k tomu mohli vyjádřit všichni od životního prostředí, přes dopravu až po sociální dopady,“ doplnil hejtman Jan Schiller.

Nové železniční spojení má zásadně zkrátit jízdní doby. Z Prahy do krajského města by se jimi cestující mohli dostat zhruba do půl hodiny.

Poslední verze tras, kudy by mohla vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan vést
autoři: Jan Bachorík , Redakce ČRo Sever
Spustit audio

Související