Mapování tras pro vysokorychlostní trať do Drážďan vzbudilo na Litoměřicku velké vášně

2. červen 2020

Starosty několika obcí na Litoměřicku rozhořčila plánovaná výstavba vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany. Oproti původním plánům zkoumají geodeti novou trasu, která podle starostů rozdělí obce a prohloubí problémy se suchem. Podle železničářů jde ale jen o hledání nejlepší trasy. Správa železnic v Roudnici nad Labem seznámí 2. června starosty s podrobnostmi k celé trati.

Poslední verze tras, kudy by mohla vysokorychlostní železnice z Prahy do Drážďan vést

Starostové mají kvůli chystané vysokorychlostní trati obavy například z prohloubení problémů se suchem. Zamýšlená trasa má totiž vést i přes les mezi Libotenicemi, Oleškem a Travčicemi.  Ten je přitom v širším okolí jediným.

„Pomalu půlku lesa nám tu vykácí kvůli betonové stavbě nadnárodního zájmu. Myslím si ale, že pro lidi je ale daleko důležitější ta příroda – potřebujeme vzduch, vodu. Z betonu se nenajíme,“ uvedla před časem nezávislá starostka Libotenic Ladislava Rejšková.

Jak doplnil nezávislý starosta nedalekých Travčic Pavel Štros, mapovaná trasa by rozdělila jeho obce: „Máme dvě obce – Travčice a Nučničky. Ta trasa by je rozdělila, protože vede mezi nimi.“

Čtěte také

Podobný problém se týká i obcí Hrobce a Rohatce a zamýšlený koridor by zasáhl i Oleško.

Podle starostů je nikdo o dění kolem vysokorychlostní trati neinformuje. První fázi studie proveditelnosti vysokorychlostní trati představili železničáři loni na krajském úřadu.

„Od červnového jednání jsme neměli k dispozici přesnější trasy, které by bylo možné se zástupci měst a obcí konzultovat. Teprve nyní máme k dispozici dostatek informací, což nám umožní uspořádat další jednání,“ vysvětlil před časem Marek Iliaš ze Správa železnic.

To je na dnešek naplánované do Roudnice nad Labem, kde budou železničáři informovat starosty z regionu. Další setkání se pak chystá i do Litoměřic.

Nová vysokorychlostní trať má propojit Prahu – Ústí nad Labem a saské Drážďany. Podobně jako D8. Pilotní projekt stavby mezi Prahou a Litoměřicemi má začít po roce 2025.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související