O výstavbě vysokorychlostní tratě z Prahy přes Ústí nad Labem Drážďan má stát rozhodnout ještě letos

4. červen 2019

Do konce letošního roku bude jasné, jestli, a v jaké podobě, povede v česku nové železniční spojení z Prahy přes Ústí nad Labem do saských Drážďan.

„To finální rozhodnutí je na ministerstvu dopravy. My doufáme, že to rozhodnutí padne v druhé polovině tohoto roku,“ informoval v Ústí nad Labem ředitel strategie Správy železniční dopravní cesty Radek Čech.

Popsal i plánovanou trasu nové vysokorychlostní trati: „Z Prahy to půjde přes Balabenku, Vysočany, pak to půjde v nové stopě, potká se to zhruba v Lovosicích, tam bude možnost sjezdu, pak ta nová trať překoná řeku do Litoměřic, kde bude opět možnost zastávky. Pak půjde tunelem do Ústí nad Labem, kde překoná centrální nádraží, a zhruba v prostoru Chabařovic se to znovu zavrtá do země a půjde to do Německa, kde vyústí na stávající hlavní nádraží Drážďanch.“

Železničáři rozdělují výstavbu na tři hlavní části. Nejdříve začne zřejmě stavba nové trati mezi Prahou a Lovosicemi.

„Je to v relativně rovinatém terénu, tady na základě výjimky ministerstva dopravy jdeme rovnou do dokumentace pro územní řízení, kterou, jak doufáme, zadáme v průběhu příštího roku. Takže termín, kdy bychom mohli mít stavební povolení, je někdy v roce 2027. Ale berte to, prosím, jako odhad,“ doplnil Radek Čech ze Správy železniční dopravní cesty s tím, že jedna z hlavních zastávek nové trati má být i v Ústí nad Labem.

Společně s novou vysokorychlostní tratí se ale chystá i nové spojení z Prahy do Mostu.

V tomto plánu se počítá i s novou tratí Nová Ves – Louny – Most, protože dnes cestovat z Chomutova do Prahy vlakem je na 2 hodiny, což je katastrofální. Jsem proto rád, že z obou dvou částí, jak západní, tak východní, našeho kraje se lidé nově dostanou rychleji do hlavního města,“ komentoval po společném jednání se železničáři komunistický náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Komínek.

Nová spojení z Prahy do Ústí nad Labem a Drážďan, a také z Prahy do Mostu, vyjdou dohadem SŽDC na zhruba 140 miliard korun. Hotovo má být nejpozději v roce 2050.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související