Vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan by vyšla na miliardy. Cestování by ale výrazně zrychlila

6. červen 2017

Vláda před časem schválila koncepci vysokorychlostních železničních tratí. Ty by měly výrazně zkrátit cestování vlakem na hlavních trasách v Česku. Ústecký kraj by se tak mohl dočkat vysokorychlostní železnice, která by vedla z Prahy přes Ústí nad Labem až do Drážďan.

Podle postojů českých i saských politiků je vidět, že je o trať velký zájem. Podle plánů by měla pohoří Krušných hor překonávat víc 25 kilometrů dlouhým tunelem, který má ústit na ústecké západní nádraží.

Cena stavby by se, včetně úseku v Německu, vyšplhala zhruba 130 miliard korun. Délka tzv. „vrtky“, tedy rychlé trati, je 135 kilometrů.

Podle ministerské strategie by mohly vlaky z Ústí do Drážďan jezdit každou hodinu, z Ústí do Prahy pak každou půlhodinu. Strategie také uvádí propočty nákladů při cestování vysokorychlostními vlaky. Lístek z Ústí do Prahy by mohl vyjít na zhruba 120 až 150 korun, tedy zhruba stejně jako v současné době. Při cestě z například z Ústí do Ostravy by pak byl lístek o zhruba 70 korun dražší než dnes.

Kdy by mohla nová vysokorychlostní trať vzniknout?

Se začátkem stavby vysokorychlostní trati se prozatím počítá do roku 2030. Samotnému kopnutím do země ale bude předcházet řada dalších úkonů a podmínek. Nejdřív musí Správa železniční dopravní cesty vypracovat studii proveditelnosti a posoudit, jestli se taková trať vůbec vyplatí.

Na nové spojení mezi Prahou, Ústím na Labem a Drážďany čekají už teď i na německé straně hranice. Současný železniční koridor u státní hranice v Hřensku je na hranicích svojí kapacity.

autor: bach
Spustit audio