Někteří starostové z Litoměřicka se kvůli chystané rychlodráze do Drážďan obávají sucha i odříznutí od okolí

13. květen 2020 09:28

Starosty několika obcí na Litoměřicku rozhořčila plánovaná výstavba vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany. Oproti původně plánovaným trasám mají geodeti prozkoumat novou, která podle starostů rozdělí obce a prohloubí problémy se suchem. Podle železničářů jde ale jen o hledání nejlepší trasy.

Starostové mají kvůli chystané vysokorychlostní trati obavy například z prohloubení problémů se suchem. Zamýšlená trasa má totiž vést i přes les mezi Libotenicemi, Oleškem a Travčicemi. Ten je přitom v širším okolí jediným.

„Pomalu půlku lesa nám tu vykácí kvůli betonové stavbě nadnárodního zájmu. Myslím si, že pro lidi je daleko důležitější příroda – potřebujeme vzduch a vodu, z betonu se nenajíme,“ vysvětluje nezávislá starostka Libotenic Ladislava Rejšková.

Mapovaný pás pozemků v katastrálním území Libotenic

Jak doplnil nezávislý starosta nedalekých Travčic Pavel Štros, mapovaná trasa by rozdělila jeho obce: „Máme dvě obce – Travčice a Nučničky. Ta trasa by je rozdělila, protože vede mezi nimi.“

Podobný problém se týká i obcí Hrobce a Rohatce. Zamýšlený koridor by zasáhl i Oleško.

Podle starostů je nikdo o dění kolem vysokorychlostní trati neinformuje.

„Lidi jsou nespokojené, volají s tím, co mají dělat. To já nevím, přijedou geodeti. Tak zjišťujeme, co se děje a dozvídáme se, že jde v podstatě o druhou etapu, že v podstatě o nic nejde, že pouze zjistí, jestli je, nebo není, ta varianta průchozí,“ říká starosta Terezína René Tomášek z uskupení RESET.

Bude možné vést vysokorychlostní trať jinudy, například podél D8?

Podle Marka Iliaše ze Správy železnic informovali železničáři o první fázi studie proveditelnosti vysokorychlostní trati loni v červnu. Další jednání prý Správa železnic chystá.

„Od červnového jednání jsme neměli k dispozici přesnější trasy, které by bylo možné se zástupci měst a obcí konzultovat. Teprve nyní máme k dispozici dostatek informací, což nám umožní uspořádat další jednání,“ vysvětlil Iliaš.

Podle něj se Správa železnic také snaží předejít negativním vlivům na životní prostředí. „Možný vliv tras na životní prostředí je vyhodnocován průběžně – trasy jsou v tomto ohledu upravovány,“ doplnil Marek Iliaš.

Podle starosty Terezína Reného Tomáška by ale bylo nejvhodnější uvažovat i výstavbě vysokorychlostní trati podél současné dálnice D8.

„Všichni to vědí, kudy vede dálnice. Všichni to vědí, že ten prostor kolem té dálnice je v podstatě mrtvý, tak proč ho nevyužít pro tu vysokorychlostní trať,“ shrnuje Tomášek.

Nová vysokorychlostní trať má propojit Prahu – Ústí nad Labem a saské Drážďany. Podobně jako D8.

Pilotní projekt stavby mezi Prahou a Litomřicemi má začít po roce 2025.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související