Z Prahy do Drážďan vlakem za hodinu? Česká i německá strana podepsaly memorandum o vzájemné podpoře a spolupráci na vysokorychlostní trati
Vysokorychlostní trať z Drážďan do Prahy je blíž k realizaci. Češi i Němci už začali s přípravami tohoto stavebně náročného koridoru, ve kterém bude i víc než 26kilometrový tunel.
Na české i německé straně teď zahájili územní řízení. Obě strany už se také dohodly, jak bude vypadat budoucí provoz a údržba celé trati.
Zástupci obou stran se sešli na vlakovém nádraží v Drážďanech, aby podepsali dohodu o vzájemné spolupráci.
Obě strany, tedy česká i německá, už chystají potřebné dokumenty.
„Zahájili jsme územní řízení. Občané se k němu mohou vyjadřovat. Doufáme, že tohle řízení můžeme dokončit v červenci, maximálně v srpnu,“ přibližuje v jaké fázi je projekt v Sasku jeho manažer Kay Müler.
Česká strana tak daleko zatím není, říká projektový manažer Petr Provazník: „Pořád zpracováváme studii proveditelnosti. Zatím jsme nepožádali o změnu zásad územního rozvoje. Očekáváme tento krok zhruba v polovině letošního roku.“ Pak bude česká strana ve stejné fázi, jako je teď německá.
O trase trati je v Česku rozhodnuto. V Německu zvažují dvě varianty
Zatímco je jasné, kde přesně bude v Čechách portál tunelu, který bude měřit něco málo přes 26 kilometrů, v Německu pracují se dvěma variantami.
„Jedna varianta je úplný tunel, portál má v Heidenau. To je hodně složitá a komplexní varianta. U druhé varianty, která by částečně vedla nad zemí, by byl tunel kratší,“ říká Müler. Která z variant zvítězí, bude jasné po územním řízení.
Jasné je také to, kdo se bude starat o bezpečnost a provoz v tunelu. „Ta technická představa té německé strany je opravdu o něco dál než u nás. Německá strana by zajistila tu údržbu jako takovou a my bychom přispívali,“ dodává Svoboda.
Podle něj by mohla začít výstavba vysokorychlostní trati už v roce 2028. Cesta z Prahy do Drážďan by měla trvat po nové trati hodinu.
Další výhody přiblížil saský premiér Michael Kretschmer: „Doba cestování se výrazně zkrátí a odstraníme tak i hluk z Labského údolí.“
Kolik bude výstavba vysokorychlostního koridoru stát, zatím nechce nikdo upřesnit. Jisté je, že obě strany budou žádat na svou část trati dotace z Evropské unie.
V budoucnu musí ještě Česká republika a Německo podepsat mezistátní smlouvu – její přijetí je nezbytné pro získání stavebního povolení, výstavbu a samotný provoz rychlotrati.
Související
-
O výstavbě vysokorychlostní tratě z Prahy přes Ústí nad Labem Drážďan má stát rozhodnout ještě letos
Do konce letošního roku bude jasné, jestli, a v jaké podobě, povede v česku nové železniční spojení z Prahy přes Ústí nad Labem do saských Drážďan.
-
Vysokorychlostní dráha do Drážďan má vést i přes Ústí nad Labem. Potvrdila to studie
Vysokorychlostní trať mezi Prahou a saskými Drážďany by měla vést přes Ústí nad Labem. Informovala o tom SŽDC na základě studie proveditelnosti nového železničního spojení.
-
Vysokorychlostní železnice do Drážďan, Mnichova, Vratislavi a...
Praha se možná dočká čtyř vysokorychlostních železničních koridorů. Vést by mohly do Drážďan, Mnichova, Vratislavi a na Brno a dále do Rakouska. Vyplývá to z dokume...
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Kus po kousku nás ničí.‘ Ukrajinští vojáci v Kursku čelí těžké ruské protiofenzivě, smysl v operaci nevidí
-
Detaily ze sokolského auditu: při krádeži převáděla asistentka desítky milionů přes několik účtů
-
V Damašku je po pádu Asada klid. Významné mohou být boje o ropná pole na severovýchodě země
-
Netransparentní obchody i nevýhodné smlouvy. Audit v dopravním podniku odhalil ‚podfuky‘