Z Prahy do Drážďan vlakem za hodinu? Česká i německá strana podepsaly memorandum o vzájemné podpoře a spolupráci na vysokorychlostní trati

3. březen 2020 11:39

Vysokorychlostní trať z Drážďan do Prahy je blíž k realizaci. Češi i Němci už začali s přípravami tohoto stavebně náročného koridoru, ve kterém bude i víc než 26kilometrový tunel.

Na české i německé straně teď zahájili územní řízení. Obě strany už se také dohodly, jak bude vypadat budoucí provoz a údržba celé trati.

Zástupci obou stran se sešli na vlakovém nádraží v Drážďanech, aby podepsali dohodu o vzájemné spolupráci.

Obě strany, tedy česká i německá, už chystají potřebné dokumenty.

Zástupci obou stran se sešli na vlakovém nádraží v Drážďanech

„Zahájili jsme územní řízení. Občané se k němu mohou vyjadřovat. Doufáme, že tohle řízení můžeme dokončit v červenci, maximálně v srpnu,“ přibližuje v jaké fázi je projekt v Sasku jeho manažer Kay Müler.

Česká strana tak daleko zatím není, říká projektový manažer Petr Provazník: „Pořád zpracováváme studii proveditelnosti. Zatím jsme nepožádali o změnu zásad územního rozvoje. Očekáváme tento krok zhruba v polovině letošního roku.“ Pak bude česká strana ve stejné fázi, jako je teď německá.

O trase trati je v Česku rozhodnuto. V Německu zvažují dvě varianty

Zatímco je jasné, kde přesně bude v Čechách portál tunelu, který bude měřit něco málo přes 26 kilometrů, v Německu pracují se dvěma variantami.

„Jedna varianta je úplný tunel, portál má v Heidenau. To je hodně složitá a komplexní varianta. U druhé varianty, která by částečně vedla nad zemí, by byl tunel kratší,“ říká Müler. Která z variant zvítězí, bude jasné po územním řízení.

Jasné je také to, kdo se bude starat o bezpečnost a provoz v tunelu. „Ta technická představa té německé strany je opravdu o něco dál než u nás. Německá strana by zajistila tu údržbu jako takovou a my bychom přispívali,“ dodává Svoboda.

Podle něj by mohla začít výstavba vysokorychlostní trati už v roce 2028. Cesta z Prahy do Drážďan by měla trvat po nové trati hodinu.

Další výhody přiblížil saský premiér Michael Kretschmer: „Doba cestování se výrazně zkrátí a odstraníme tak i hluk z Labského údolí.“

Kolik bude výstavba vysokorychlostního koridoru stát, zatím nechce nikdo upřesnit. Jisté je, že obě strany budou žádat na svou část trati dotace z Evropské unie.

V budoucnu musí ještě Česká republika a Německo podepsat mezistátní smlouvu – její přijetí je nezbytné pro získání stavebního povolení, výstavbu a samotný provoz rychlotrati.

Spustit audio

Související