Vysokorychlostní železnice do Drážďan, Mnichova, Vratislavi a Brna? Stavba možná začne po roce 2030
Praha se možná dočká čtyř vysokorychlostních železničních koridorů. Vést by mohly do Drážďan, Mnichova, Vratislavi a na Brno a dále do Rakouska. Vyplývá to z dokumentu Správy železniční dopravní cesty, který v úterý projednal magistrátní výbor pro dopravu. Termín stavby zatím není přesně daný, první stavby by mohly začít po roce 2030.
„Tratě jsou koncipovány tak, aby na ně mohly vyjet všechny druhy vlaků, jak vysokorychlostní, které pojedou rychleji než 160 kilometrů v hodině, tak i příměstské vlaky," řekl Radek Čech z odboru strategie Správy železniční dopravní cesty.
Některé trasy jsou zaneseny v návrhu územního plánu. Správa železniční dopravní cesty prosazuje podle Čecha zejména jižní výjezd z Prahy přes Hostivař, protože páteří železnice je trať z Prahy do Brna.
„Jednoznačnou prioritou z vnitrostátního hlediska mezi novostavbami zaujímá úsek Praha-Brno, který je důležitým úsekem nejen pro samotnou Českou republiku, ale pro celou střední Evropu," řekl.
Pro trať na Brno již existuje zadání studie proveditelnosti. Správa železniční dopravní cesty pracuje se dvěma variantami spojení, jde o severní a jižní trasu. Severní vede přes Havlíčkův Brod a jižní přes Benešov a Jihlavu.
Trať z Prahy do Dráďan
Další významnou trasou je propojení Prahy a Drážďan. Trať směrem ku Praze má být navržena pouze pro vysokorychlostní osobní vlaky s rychlostí až 350 kilometrů v hodině. Nákladní dopravě budou nadále sloužit dvě nynější dvoukolejné tratě.
V příštím roce by Správa železniční dopravní cesty podle Čecha chtělo vyřešit celý dopravní uzel Prahy. Zpracování studie proveditelnosti pro trať Praha-Drážďany by mělo být hotovo v lednu 2019, pro trasu z Prahy do Brna a dále do Břeclavi by měla být studie zadána letos, stejně tak pro trať do Plzně. Správa chce rovněž prověřit možnost vybudování tunelu z Edenu do Běchovic.
Centrum pro efektivní dopravu v březnu uvedlo, že s francouzskou společností Egis Rail začne pracovat na studii proveditelnosti na stavbu rychlotrati z Prahy do Drážďan. Pokud vše půjde podle plánu, mohla by tato první česká vysokorychlostní trať být v provozu v roce 2035.
V Evropě existuje 8000 kilometrů rychlotratí, kde vlaky mohou jezdit na nově postavených tratích rychlostí 250 kilometrů za hodinu a více, uvedl již dříve výkonný ředitel Společenství evropských železničních společností Libor Lochman.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Děti, které chtějí být sériovými vrahy. Výchovné ústavy nemají jak pracovat s extrémními případy
-
Ubrat Mlsnovi, přidat neziskovkám. Piráti chtějí vyčlenit v rozpočtu na boj s korupcí extra 8 milionů
-
Trestat bezdomovce? Ten nápad je odtržený od reality, kritizuje Hrabu výzkumnice
-
Americký soud opět zamítl odměnu pro Elona Muska. Její výše má být až 1,3 bilionu korun