Přípravy na stavbu vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan se zřejmě protáhnou
Železničáři budou muset zřejmě znovu řešit, kudy povede rychlodráha z Prahy do Drážďan. Ústecký kraj totiž doposud navrhované trasy odmítá a žádá o vedení železnice v koridoru, který pro ni kdysi vyčlenil.
Proti tomu, aby vysokorychlostní trať vedla v jejich blízkosti, vystupují i některé obce na Litoměřicku.
„Pokud by trasa, tzv. VRTka, vedla přes naše území, tak by nám to nic pozitivního nepřineslo. Jen by nám to zabralo a zničilo ornou půdu, možná by nám to strhlo i pitnou vodu,“ přemýšlí nad vlivem trasy rychlodráhy nezávislá starostka Libotenic na Litoměřicku Ladislava Rejšková.
I kvůli odmítnutí navrhovaných tras ze strany některých obcí na Litoměřicku požaduje Ústecký kraj vedení vysokorychlostní železnice v koridoru, který byl v minulosti zanesen do zásad územního rozvoje kraje. Ten ale nepočítá s napojením Ústí nad Labem na rychlodráhu.
Tuto trasu má podle náměstka hejtmana Jiřího Kulhánka z ODS Správa železnic zajistit.
„Pokud dokážou najít nějaké napojení na centrum Ústí, což si samozřejmě Ústečáci přejí, tak ať ho najdou – ale ať je to bez toho, že dojde k narušení těch obcí, které jsou na té trase, a bez toho, že dojde k poničení životního prostředí. Musíme tedy najít nějakou kompromisní variantu k těm, co tady zatím byly,“ shrnul Kulhánek.
Na trať požadovanou Ústeckým krajem neexistuje studie proveditelnosti
Požadavek Ústeckého kraje na změnu vedení trasy rychlodráhy ale neposoudila tzv. studie proveditelnosti, kterou si nechali železničáři zpracovat na dvě diskutované varianty. I studie navíc počítala se zastávkou v Ústí nad Labem.
„Už teď je jasné, že by nebylo možné splnit jeden z hlavních cílů stavby – dobu jízdy z Prahy do centra Ústí nad Labem pod 30 minut a obsloužení města bez zdlouhavé změny směru jízdy vlakové soupravy,“ vysvětluje Nela Friebová ze Správy železnic.
Vybudování rychlodráhy bez zastávky v krajském městě ústecký primátor Petr Nedvědický z hnutí ANO odmítá.
„V okamžiku, kdy by zde neměla být zastávka VRT, tak to město marginalizujeme. Domnívám se, že si krajské město zaslouží mít zastávku vysokorychlostní trati,“ uvedl Nedvědický.
Ústecký kraj i železničáři chtějí o vedení trasy dál diskutovat. I přes nesouhlas s navrhovanými variantami trasy rychlodráhy chce ale Správa železnic na jaře požádat o jejich zanesení do zásad rozvoje kraje.
Související
-
Centrální komise ministerstva dopravy schválila rychlodráhu z Prahy do Drážďan
Plány na vybudování vysokorychlostní železnice mezi Prahou, Ústím nad Labem a saskými Drážďany dostávají konkrétní obrysy.
-
Tunel rychlodráhy pod Krušnými horami by mohl být hotový kolem roku 2040
Zhruba za 10 let by mohla začít stavba tunelu pro vysokorychlostní železnici pod Krušnými horami. Počítá s tím Správa železnic.
-
Někteří starostové z Litoměřicka se kvůli chystané rychlodráze do Drážďan obávají sucha i izolace
Starosty několika obcí na Litoměřicku rozhořčila plánovaná výstavba vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rozděl a panuj. Více než sto let fungující záležitost, kterou se Putin snaží rozeštvat Západ, říká Bříza
-
Začne Evropa recyklovat železný šrot? ‚Potřebujeme hlavně levnou energii,‘ říká šéfka Ocelářské unie
-
Česko nadále neochvějně stojí při Kyjevu, říká vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny
-
ŽIVĚ: Hokejisté Sparty vyhráli v Třinci po prodloužení 4:3, Pražany dělí od postupu jediná výhra