Přípravy na stavbu vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan se zřejmě protáhnou

19. únor 2021 09:18

Železničáři budou muset zřejmě znovu řešit, kudy povede rychlodráha z Prahy do Drážďan. Ústecký kraj totiž doposud navrhované trasy odmítá a žádá o vedení železnice v koridoru, který pro ni kdysi vyčlenil.

Proti tomu, aby vysokorychlostní trať vedla v jejich blízkosti, vystupují i některé obce na Litoměřicku.

„Pokud by trasa, tzv. VRTka, vedla přes naše území, tak by nám to nic pozitivního nepřineslo. Jen by nám to zabralo a zničilo ornou půdu, možná by nám to strhlo i pitnou vodu,“ přemýšlí nad vlivem trasy rychlodráhy nezávislá starostka Libotenic na Litoměřicku Ladislava Rejšková.

I kvůli odmítnutí navrhovaných tras ze strany některých obcí na Litoměřicku požaduje Ústecký kraj vedení vysokorychlostní železnice v koridoru, který byl v minulosti zanesen do zásad územního rozvoje kraje. Ten ale nepočítá s napojením Ústí nad Labem na rychlodráhu.

Tuto trasu má podle náměstka hejtmana Jiřího Kulhánka z ODS Správa železnic zajistit.

„Pokud dokážou najít nějaké napojení na centrum Ústí, což si samozřejmě Ústečáci přejí, tak ať ho najdou – ale ať je to bez toho, že dojde k narušení těch obcí, které jsou na té trase, a bez toho, že dojde k poničení životního prostředí. Musíme tedy najít nějakou kompromisní variantu k těm, co tady zatím byly,“ shrnul Kulhánek.

Na trať požadovanou Ústeckým krajem neexistuje studie proveditelnosti

Požadavek Ústeckého kraje na změnu vedení trasy rychlodráhy ale neposoudila tzv. studie proveditelnosti, kterou si nechali železničáři zpracovat na dvě diskutované varianty. I studie navíc počítala se zastávkou v Ústí nad Labem.

„Už teď je jasné, že by nebylo možné splnit jeden z hlavních cílů stavby – dobu jízdy z Prahy do centra Ústí nad Labem pod 30 minut a obsloužení města bez zdlouhavé změny směru jízdy vlakové soupravy,“ vysvětluje Nela Friebová ze Správy železnic.

Vybudování rychlodráhy bez zastávky v krajském městě ústecký primátor Petr Nedvědický z hnutí ANO odmítá.

„V okamžiku, kdy by zde neměla být zastávka VRT, tak to město marginalizujeme. Domnívám se, že si krajské město zaslouží mít zastávku vysokorychlostní trati,“ uvedl Nedvědický.

Ústecký kraj i železničáři chtějí o vedení trasy dál diskutovat. I přes nesouhlas s navrhovanými variantami trasy rychlodráhy chce ale Správa železnic na jaře požádat o jejich zanesení do zásad rozvoje kraje.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související