Vitamín D lidem v zimě často chybí. Nejčastěji seniorům, sportovcům a nastávajícím maminkám

25. únor 2020

Sluneční vitamín D nám v zimě chybí. Sluneční se mu říká proto, že 80 procent tohoto vitamínu si tělo vyrobí díky dopadu slunečních paprsků na kůži.

Když mají vitamínu D málo třeba starší lidé, mohou nezdravě hubnout, ztrácet svalovou hmotu a taky jim hrozí řídnutí kostí.

Pro sportovce je vitamín D také důležitý. Když ho mají dost, jsou výkonnější a také jim lépe regenerují svaly.

Nastávající maminky by také měly dbát na to, aby měly dost déčka. Kolik ho vlastně ve své krvi máte, to zjistíte úplně jednoduše – poprosíte svého lékaře o odběr krve.

Když budete mít déčka málo, dopřejte si taková jídla, kde ho je dost – třeba tučné ryby, jako je losos, makrela, tuňák nebo úhoř. S nimi navíc do těla dostanete pro srdce zdravé omega-3 mastné kyseliny.

I houby mají schopnost vytvářet vitamín D, když jsou vystaveny ultrafialovému záření. A jíst vejce, to je také velmi dobrý způsob, jak dostat do těla déčko. Nejvíce ho je ve žloutku.

Zapomenout bychom neměli ani na olej z tresčích jater. Tam je také dost.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová