Sesuvem poškozenou trať mezi Teplicemi a Lovosicemi zřejmě překlene nový most

13. listopad 2020 09:10

Poškozenou trať v Českém středohoří má nahradit nový most. Takové jsou plány železničářů na obnovu úseku trati mezi Lovosicemi a Teplicemi, který v roce 2013 poškodil sesuv. Oprava trati vyjde podle odhadu Správy železnic víc než na 400 milionů korun.

„Je zpracované nějaké ideové řešení, které to místo překonává pomocí mostní estakády, to je v současné době v projektu. Jsou připraveny i nějaké jiné, drobnější akce na této trati, ale těžiště bude v té mostní estakádě,“ potvrdil oblastní ředitel Správy železnic Martin Kašpar.

Čtěte také

Pokud půjde vše podle plánu, je možné, že oprava trati začne v době 10. výročí od sesuvu.

„Předpokládáme, že vlastní realizace by měla probíhat v letech 2023 a 2024, po splnění všech koleček schvalování stavebního povolení a podobně,“ doplnil Kašpar.

Provoz mezi Radejčínem a Lovosicemi je přerušený téměř 7,5 roku, tedy od sesuvu a poškození trati.

Letos se vlaky alespoň na její část mezi Lovosicemi a Chotiměří vrátily a to v rámci turistických linek. Tato část trati by měla sloužit i nákladní dopravě.

„Máme zájem na tom, aby se tato část trati občas používala i k nákladní dopravě, například ke svozu kůrovcového dřeva,“ doplnil Martin Kašpar.

Podle něj řešili železničáři problémy v Českém středohoří už před sesuvem v roce 2013. Celá oblast je totiž geologicky aktivní.

„I v jiných místech v minulosti docházelo k ne tak dramatickým, ale poklesům té dráhy, která se řešila podbíjením nebo dosypáním štěrku. Všechny nás ale pochopitelně zaskočila ta razance sesuvu v roce 2013,“ shrnul Kašpar.

Spor o viníka sesuvu pokračuje

Samotný sesuv je předmětem sporu mezi ŘSD, Správou železnic a společností Kámen Zbraslav, která provozuje lom na místem sesuvu.

Podle státních organizací může za sesuv, který poškodil jak trať, tak tehdy rozestavěnou dálnici D8, právě kamenolom. S tím ale firma nesouhlasí.

„Soud si nechal vypracoval revizní znalecký posudek, ze kterého jednoznačně vyplývá, že vinen je prostě ten mohutný zářez, který tam udělali bez jakéhokoliv zajištění,“ dodal právní zástupce kamenolomu Pavel Sedláček.

Kdo nese odpovědnost za sesuv, to určí soud. Rozsudek by mohl teoreticky padnout dřív, než dojde k obnově poškozené trati. Ta přitom vede Českým středohořím už od roku 1897.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související