Před 5 lety poškodil sesuv v Českém středohoří rozestavěnou D8 a železniční trať

6. červen 2018

V noci z 6. na 7. června 2013 se nad Pracovicemi a Litochovicemi nad Labem utrhly stovky kubíků zeminy. Zavalily tehdy rozestavěnou dálnici D8 a poničily také trať mezi Lovosicemi a Teplicemi.

„Pro nás to byla obrovská hrůza, protože jsme byli probuzeni o půlnoci s tím, že máme okamžitě evakuovat obě obce – Litochovice i Prackovice, že máme nad sebou obrovský sesuv. Valilo se kamení, praskaly stromy,“ vzpomíná nezávislá starostka Prackovic Andrea Svobodová Křešová.

Po sesutí stovek kubíků zeminy se v obcích objevily například nové prameny vody, kvůli kterým měli potíže obyvatelé obce i obec, které například popraskala čistírna odpadních vod.

Teď je ale situace opačná. „Obec trpí obrovským suchem. Všechna stabilizační opatření vedla k tomu, že byly přerušeny prameny vod, které napájely vodovodní síť Litochovic a Prackovic, takže nám byl přiveden náhradní zdroj pitné vody,“ popisuje prackovická starostka.

Panoramatický pohled na místo u Prackovic, kde se na D8 před 5 lety sesunul svah

Následky sesuvu způsobily podle ní jen na majetku obce škody za zhruba 50 milionů korun. Samotná sanace svahu pak vyšla na zhruba půl miliardy.

Další problémy s nestabilním podložím museli silničáři řešit na prackovické estakádě. Nakonec se v prosinci 2016 podařilo dálnici zprovoznit. Poškozená železnice ale na obnovu stále čeká.

„Je to není jen železniční trať, je to i kus historie, je to spoj lidí do Lovosic a do Teplic pro lidi, kteří ve středohoří bydlí a je to i trať s obrovskými turistickými možnostmi,“ trvá na obnově 120 let staré trati hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

Obnovu trati odmítla ministerská komise jako neekonomickou – oprava trati by podle odhadů stála přes 2,5 miliardy korun.

Správa železniční dopravní cesty teď má navrhnout možné úspory. „Pokud se dostaneme na nějaké rozumné náklady, tak jsem připraven se k tomu vrátit,“ prohlásil při návštěvě vlády v Ústeckém kraji ministr dopravy v demisi Dan Ťok. Do obnovení trati tak budou nad sesuvem i nadále jezdit místo vlaků autobusy.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související