Řítí se k nám kometární Otesánek

18. červenec 2021

„Taková tu ještě nebyla,“ jásají vědci. Do Sluneční soustavy se blíží kometa Bernardinelli-Bernstein, asi desetkrát větší než kterékoli dosud pozorované těleso tohoto typu.

Je pojmenována po dvou astronomech z americké Pennsylvánské univerzity, kteří ji spatřili na archivních snímcích při průzkumu temné energie. Svůj objev oznámili v červnovém oběžníku Minor Planet, následně vyšel na stránkách SkyNews. Z analýzy údajů vyplývá, že se kometa ke Slunci přiblíží v roce 2031 a že Zemi rozhodně neohrozí.

Velká, ale velmi vzdálená

Objevový snímek komety Bernandinelli-Bernstein z října roku 2017, kdy se nacházela ve vzdálenosti 25 astronomických jednotek od Slunce

Průměr tohoto obřího „valounu“ odhadují astronomové mezi 100-200 km, navzdory tomu předpovídají, že k pozorování komety budou amatérští nadšenci potřebovat poměrně velký dalekohled. Kometa letí po dráze kolmé na rovinu Sluneční soustavy a v perihéliu, tedy v bodě, kdy bude Slunci nejblíž, ji uvidíme ze vzdálenosti asi 11 astronomických jednotek. Což je přibližně jedenáctkrát dál, než je naše Slunce. Komety jsou ovšem nevyzpytatelné, jasnost a jejich chování se může s přiblížením k naší mateřské hvězdě měnit.

Pedro Bernardinelli a profesor Gary Bernstein zjistili, že zmíněné těleso označené také jako C/2014 UN271 se vyskytuje už na snímcích z roku 2014, kdy bylo od nás asi 4,3 miliardy km, tedy rekordně daleko. Do letošního června se tato vzdálenost zmenšila skoro o polovinu.

Návštěvník z periférie

Kometa Neowise nad Miřejovickou strání v Litoměřicích (21.7.2020 ve 23:26)

Kometa se do naší soustavy vydala zřejmě z Oortova oblaku; z periférie naší Sluneční soustavy, kde se pravděpodobně nachází materiál, z kterého se soustava formovala. Odtud se čas od času kometární poutníci vydávají na cestu k nám.

Řada komet se v delší či kratší periodě do centra naší soustavy vrací. Zmíněný poutník ji ovšem nenavštívil nejméně tři miliony let, tvrdí profesor Bernstein. Říká, že měli čest objevit možná největší kometu, jakou kdy astronomové viděli; kometu, která je určitě větší než kterákoli dosud zkoumaná, a zachytit ji i v dostatečném předstihu, což nám nyní umožňuje sledovat, jak se s přibližováním ke Slunci bude vyvíjet a ohřívat. Dodejme jen, že vzhledem k pověsti komet nejsou překvapení vyloučena.

autor: Miroslav Zimmer