Pozor na nekvalitní airbagy!

29. říjen 2012

Bohužel i náš trh zaplavuje levné nekvalitní zboží z Asie. Ve velkém se vyrábí třeba i náhradní díly do automobilů a další příslušenství. Nekvalitní autorádio vám přinejhorším přestane hrát, koupí nekvalitních pneumatik už ale ohrožujete svoje zdraví. Doslova tragicky pak může skončit dopravní nehoda s nekvalitními airbagy.

Ve Spojených státech amerických tento problém už narostl do takových rozměrů, že byla dokonce vytvořena krizová linka, na kterou může kdokoliv zavolat a zeptat se.

Airbagy jsou kopírovány dokonce i s výrobními čísly a tak někdy ani automechanik nemá šanci padělek odhalit. Airbag má fungovat tak, že se bezprostředně po nárazu díky plynům nafoukne vak, který zabrání, aby se tělo dostalo do kontaktu s volantem a palubní deskou.

Kryty tohoto bezpečnostního prvku přitom musí odletět do stran a ne proti posádce vozu. Při testech neznačkových airbagů se zjistilo, že se vak utrhne nebo nafoukne pozdě a při vystřelení dokonce úlomky krytu zasáhnou tělo. Rychlost je přitom tak velká, že se úlomky změní ve šrapnely a řidiče můžou vážně zranit.

U nás naštěstí zatím žádný takový případ zaznamenaný nebyl, bylo by ovšem naivní si myslet, že se na neoficiálním trhu kopie originálních airbagů v České republice neobjeví. Jestli potřebujete do svého vozu koupit toto zařízení, rovnou zapomeňte na nákup na internetu - několik ušetřených tisícovek vás může stát i život.

Praxe ze Spojených států ukazuje, že neznačkové airbagy byly do auta namontovány i v autoservisech a tak budete mít stoprocentní jistotu pouze ve značkovém servisu, kde navíc technici přesně ví, jak airbag nastavit, aby fungoval jak má. Sladit celý systém je alchymie.

Jeden tradiční americký automobilový výrobce, který své vozy prodává úspěšně i u nás, přišel s airbagy i pro spolujezdce na zadních sedadlech. Schovány jsou v bezpečnostním pásu a za úkol mají lépe ochránit hlavně hlavu. V modelech určených pro trh ve Spojených státech jsou už několik měsíců, od března příštího roku se tahle novinka objeví i u nás.

Airbagy se v automobilech objevují už třicet let. Asi každého z nás napadlo, proč se vak po vystřelení jednoduše znovu nesloží, nevymění se patrona s plynem a to celé se nevrátí na původní místo. Jednoduše to není možné. Vak má na sobě ve složeném stavu speciální švy, které při nafukování praskají tak, aby polštář, do kterého naše tělo padá, měl správný tvar.

Vak se ihned po nafouknutí opět vyfukuje, právě v tu chvíli do něj padáme. Díky tomu narážíme hlavou a tělem do měkkého. Naopak boční airbagy by měly zůstat nafouknuté co nejdéle, aby nás ochránily při případném převracení se vozu. V některých modelech se po nárazu okénka vozu samy pootevřou. Vak je totiž tak velký, že bleskové nafouknutí způsobí změnu tlaku vzduchu v kabině a ten by nám mohl poškodit třeba uši.

Jestli tedy po havárii potřebujete nový airbag, rozhodně váš vůz svěřte do rukou odborníků v autorizovaném servisu. V opačném případě je to hazardování s vlastním životem.

autor: Milan Král
Spustit audio