Nový železniční most přes Labe v Děčíně testují technici. Prověřují, jak zvládne přes 600 tun nákladu

22. listopad 2022 10:18

Lokomotiva a několik plně naložených vagónů najelo na železniční most v Děčíně, aby vyzkoušelo jeho statiku. V pondělí 21. listopadu odpoledne začaly zatěžovací zkoušky nové mostní konstrukce – pokračovat budou i 22. listopadu.

Železničáři tam rekonstruují trať – v opravované části jsou kromě mostu i dva tunely. Zhruba kilometrový úsek má být v provozu příští rok.

„Zatěžovací zkouška bude provedena pomocí šesti naplněných vozů Ua štěrkem a dvou plně naložených vozíků se silničními panely,“ přibližuje průběh zkoušky ředitel stavby Bořivoj Leszko.

Na konstrukci mezitím pomalu najíždí lokomotiva s několika vagony.

„72 tun má lokomotiva – celkem ale bude na mostě 677 tun. Při statické zkoušce mostu máme pět zatěžovacích stavů pro jednotlivé konstrukce, kde se musí zatěžovací břemena odstavit, musí se nechat konstrukce ustálit a následně se měří,“ dodává Leško. Speciálními přístroji se změří, jak moc se celá konstrukce prohýbá.

Při dynamické zkoušce speciální přístroj konstrukci rozvibruje.

Stavební práce zbrzdila rekonstrukce dvou tunelů

Prohlídkou před zprovozněním trati musí projít i dva tunely, které se na ní nachází. Právě jejich rekonstrukce celou stavební akci o něco prodloužila.

„Je třeba odtěžit a provést úpravy dna tunelů, aby bylo možné odvádět vodu. Další části stavby běží podle harmonogramu. Zprovoznění úseku předpokládáme v prvním čtvrtletí příštího roku,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Nela Frýbová.

Celkově zaplatí Správa železnic za rekonstrukci 1300 metrů trati, kde bylo potřeba vyměnit konstrukci železničního mostu, opravit dva tunely, ale i postavit protihlukové stěny, přes jednu miliardu korun.

Spustit audio

Související