NEJ Ústeckého kraje: Nejdéle rozestavěná a jedna z nejdražších dálnic v Evropě

12. prosinec 2018

Dálnice D8 je dlouhá 92 kilometrů a stavěla se přes 30 let. Spojuje Prahu přes Ústí nad Labem do Německa. Patří tak k nejdéle rozestavěným a nejdražším dálnicím v Evropě.

20. září 2017 se řidiči poprvé mohli projet po celé dálnici D8. Stavba byla velmi problematická. Na trase Praha-Drážďany se poprvé objevil plán na dálnici v říjnu 1938. Ještě předtím ale byl podán návrh na vznik slova „dálnice“, které do té doby neexistovalo.

Stavět se začalo až v dubnu 1984, ale první otevřený úsek nevedl překvapivě z Prahy – jednalo se o úsek Řehlovice-Trmice, který byl otevřen o 6 let později, v roce 1990.

V říjnu 1990 byla oficiálně zahájena stavba celé dálnice D8, která měla vést až k hranicím Německa. Vše probíhalo relativně podle plánu až do 7. června 2013, kdy došlo na trase dálnice k masivnímu sesuvu asi 500 tisíc metrů krychlových zeminy u Litochovic.

K mimořádné události, která zastavila stavbu dálnice na 2,5 roku, se schylovalo několik let. Podle expertů se totiž při projektování posledního úseku dálnice D8 úplně zapomnělo na to, že se bude stavět na rizikovém, geologicky velmi složitém a nestabilním, terénu.

Stavba dálnice proto trvala 32 let, posledních 12 kilometrů stálo přes 10 miliard korun.

Spustit audio

Související