Jestli už vás omrzely brambory, zkuste topinambury

Topinamburům se říká také indiánské, nebo židovské, brambory. Tyto hlízy jsou velmi zdravé a v kuchyni si je také zamilujete.

Topinambury pocházejí ze Severní Ameriky. Název mají podle jednoho indiánského kmene. Indiáni využívali tyto hlízy jako zeleninu i jako krmení pro dobytek. Jejich výhodou je, že jdou sklízet i dvakrát za rok.

Topinambury jsou oproti bramborám trochu sladší. Co se týká jejich prospěšnosti pro naše zdraví, pomáhají tvořit probiotické bakterie, které jsou důležité pro střevní mikroflóru.

Hlízy obsahují kyselinu jablečnou, hořčík, železo i různé vitamíny – například provitamín A. Protože je v nich hodně draslíku, pomáhají při revmatismu, odvodňují, a tak ulevují při otocích.

 Topinamburový krém s liškami

Hlavně je i v nich ale hodně inulinu – cukru, který je vhodný pro diabetiky, snižuje krevní cukr.

Hlízy můžete přidat syrové do salátu nebo uvařit jako přílohu. Chutnají trochu jako slunečnicová semínka.

My si dnes připravíme polévku – topinamburový krém. Jak na to? Na másle osmažte topinambury s cibulí a tymiánem. Zalijte zeleninovým vývarem, můžete přidat trochu brambor a kořenové zeleniny a uvařte do měkka. Pak už jen rozmixujte, vmíchejte smetanu a je hotovo.

Spustit audio

Související