Železničáři chtějí požádat Ústecký kraj o změnu koridoru pro vysokorychlostní trať do Drážďan

4. květen 2021 14:30
Informace ze severu Čech
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nízkonákladový rychlovlak Avlo

V roce 2025 by měla být známá definitivní trasa vysokorychlostní dráhy z Prahy do Drážďan. Uvedli to zástupci Správy železnic a firmy DB Netz.

Nová železnice má zrychlit cestování a zvýšit přepravní kapacitu nákladní dopravy mezi Českem a Německem. Zatím ale stále není jasné, kudy budou jezdit vlaky přes Ústecký kraj.

Ještě letos chce Správa železnic požádat Ústecký kraj o změnu krajského územního plánu. Na jeho základě se má vybírat konkrétní trasa rychlodráhy.

Čtěte také

„V letošním roce Správa železnic požádá o aktualizaci zásad územního rozvoje na území Ústeckého kraje, čímž by mělo být z pohledu územně-plánovací dokumentace ten koridor zakotven. Zároveň je v letošním roce zahajováno zpracování té dokumentace pro územní řízení,“ uvedl Petr Provazník ze Správy železnic.

Pod Krušnými horami má vést 26 kilometrů dlouhý tunel

Přesnou trasu zatím nemají ani na německé straně hranice.

„V rámci toho územního řízení jsme nahlásili více variant, výsledkem územního rozhodnutí ale bylo, že dále máme sledovat dva koridory,“ říká Kay Müller z DB Netz.

Německá strana řeší hlavně tunel pod Krušnými horami. Ten má být zhruba 26 kilometrů dlouhý a jeho předprojektová příprava má být hotová do roku 2025.

„Až ukončíme předprojektovou přípravu, bude se tím zabývat spolkový sněm, který rozhodne o preferované variantě, kterou máme dále sledovat. Pak následují schvalovací řízení na německé straně a zároveň i přeshraniční schvalovací řízení. Až poté můžeme zahájit vlastní výstavbu,“ doplnil Kay Müller.

Některé obce a spolky proti plánovanému umístění koridoru protestují

Proti současným trasám na Českém území vystupují některé obce a spolky, zejména na Litoměřicku a u Chlumce na Ústecku a trasu rychlodráhy řeší speciální pracovní skupina. V případě, že tento odpor bude trvat i dál, a bude například i nedostatek peněz na výstavbu, je v krajním případě možné, že u rychlodráhy vznikne jen přeshraniční tunel.

„Krušnohorský tunel ke své existenci nepotřebuje žádnou z částí vnitrozemské navazující vysokorychlostní trati. Zároveň ale Správa železnic předpokládá, že od Prahy na Litoměřicko se podaří tu trať zprovoznit,“ dodal Petr Provazník s tím, že chtějí s lidmi o trase rychlodráhy intenzivně jednat.

Nová železnice má zkrátit dobu cestování. Například z Ústí do Prahy má cesta trvat zhruba půl hodiny.

autor: Jan Bachorík
Spustit audio

Související