Školáci v Ústeckém kraji se učí moderně – prací s robůtky, učením v přírodě nebo společným testováním nových pomůcek

8. září 2021
Informace ze severu Čech
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Základní škola v Ústí nad Labem začne testovat robota jako pomocníka učitele

Některé mateřské a základní školy v Ústeckém kraji zavádějí díky evropským dotacím moderní trendy výuky. Využívají k tomu takzvané Místní akční plány. Ty propojují obce a školy s dalšími institucemi. Děti se tak třeba učí s robůtky nebo v přírodě.

Právě výuku v přírodě využívají školy na Rumbursku a Varnsdorfsku ve spolupráci s národním parkem České Švýcarsko. Také si tam půjčují malé robůtky určené pro základy programování.

„Prostřednictvím těch robůtků se dá učit třeba matematika, čeština či přírodověda – prostě všechno, na co si vzpomenete. Jsou to robůtci ve tvaru broučků nebo včeliček, Aby byli přívětiví pro děti předškolního věku. Ta pracovní podložka pak je ručně malovaná – děti i žáci si je sami vytvářejí, což vnímáme jako takovou přidanou hodnotu,“ popsala koordinátorka místního akčního plánu Hana Kracmanová.

Na Chomutovsku kolují mezi školami zajímavé knihy

Podobnou možnost mají i děti v litvínovském technickém klubu. Na Chomutovsku zase děti více čtou. Díky evropské dotaci tam koupili 38 kvalitních knižních titulů.

„Nakoupili jsme ty knihy po 30 kusech. Bez chomutovské knihovny by to nešlo, protože tyhle tašky kolují po 12 zapojených školách v intervalu dvou až tří měsíců. Knihy tak neleží, ale jsou permanentně v terénu. A má to ten efekt, slýcháme to od učitelů, že zazvoní, a je ticho – žáci dál čtou. Pak se také o těch knížkách baví a někteří si je berou domů,“ popsal koordinátor Karel Straka.

Podobně to funguje i na Děčínsku. Místní akční plány se věnují i vzdělávání pedagogů – třeba testováním nových pomůcek.

„Nejsou nakupovány ve velkém, pouze po jednom, dvou kusech – tak, aby si je mohl učitel, který má zájem o tu pomůcku, otestovat. Sám pak ví, jestli má pak cenu ty pomůcky v rámci nějakého dalšího projektu nakoupit ve větším množství,“ vysvětlil koordinátor pro Žatecko a Podbořansko Josef Ryšavý.

Moderních postupů ve školách v Ústeckém krajů se osvědčilo mnohem víc.

Spustit audio

Související