Rýže je levná, chutná i zdravá… Ideální potravina pro zdravý růst vlasů, nehtů, kůže i kostí

Rýže

Rýže už dávno není doma jen v asijských zemích. Zvykli jsme si na ní i tady v Evropě – připravujeme z ní všechny možné dobroty od nákypů přes suši až po rizoto. Víte ale, že rýže je nejen chutná, ale také zdravá?

Výhodou rýže je její relativně nízká cena a dobrá skladovatelnost. Navíc ji můžete připravit různými způsoby a její příprava opravdu není náročná.

Rýže je lehce stravitelná, nepůsobí plynatost a je tudíž vhodná pro výživu dětí, starých lidí a pro lidi s žaludeční, žlučníkovou či pooperační dietou.

Je hned několik důvodů, proč byste měli zařadit rýži do svého jídelníčku. Neobsahuje cholesterol ani lepek. Kalorií má málo, zato minerálů a vitamínů dost – fosfor, zinek, měď a vápník, vitamín B i E. Díky obsahu minerálních látek a vitamínů je rýže ideální potravinou pro zdravé vlasy, nehty, kůži a kosti.

Rizoto

Nejlepší je rýže hnědá, obsahuje slizotvorné látky, které pomáhají při střevních onemocněních a pokud uvaříte rýži s luštěninami (např. čočkou, hrachem či sójou), získáte plnohodnotný zdroj bílkovin.

Dnes si dáme rizoto z hnědé rýže. Jak na to: V hrnci orestujte na oleji cibulku, přidejte česnek a nechte rozvonět. Přisypte 400 g hnědé rýže, přelijte vroucí vodou asi 3 cm nad povrch rýže, osolte a vařte za občasného míchání 20 minut. Pak přimíchejte nakrájenou zeleninu, jakou máte rádi a dochuťte sójovou omáčkou.

Spustit audio

Související