Při stavbě vysokorychlostní dráhy bude vždy někdo nespokojen, jde ale o tu úroveň, myslí si kritici plánované trasy
24. června bude krajské zastupitelstvo jednat o změně územního plánu v souvislosti s plánovanou stavbou vysokorychlostní železniční trati. Správa železnic jako investor navrhuje tzv. pravobřežní variantu. Ta se ale nelíbí větší části veřejnosti i odborníků.
Mezi ty nespokojené patří například Štefan Pecko, který inicioval nedávné veřejné debaty na téma vysokorychlostní trať v Ústí nad Labem a v Chlumci a také architekt Michal Gabriel.
Stavba vysokorychlostní trati je strategický projekt tohoto století pro celou Českou republiku a je podstatný i pro Evropskou unii.
„Pod takovou trať spadá nákladní doprava, která je napojená na transevropskou síť. Myslíme si, že zavedení této opravy do Ústí nad Labem s sebou přinese mnoho rizik,“ říká Pecko.
Podle kritiků chybí debatě o vysokorychlostní železnici větší zapojení obcí
„Vysokorychlostní trať má spoustu pozitiv a tudíž jsme rádi, že se do tohoto projektu Česká republika zapojila. Významná infrastruktura jako je tahle ale působí i nezbytná negativa. Mezi ně patří dopad na životní prostředí, jako je například hluk nebo prašnost, dále střety s rozvojovými tendencemi zasažených obcí. Tyto momenty podle nás nejsou v tomto projektu brány dostatečně v potaz,” doplňuje Gabriel.
Hlavní problém je podle nich s opomenutím participace obyvatel, která je v zemích západní Evropy naprosto standardní.
Mohou se zasažené obce k věci výstavby trati ještě nějak vyjádřit? Která varianta tratě by byla podle geologů nejvíce vhodná? A jak se na tuto problematiku dívají krajští zastupitelé? Nejen to se dozvíte v přiloženém audiozáznamu.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.