Při stavbě vysokorychlostní dráhy bude vždy někdo nespokojen, jde ale o tu úroveň, myslí si kritici plánované trasy

13. červen 2024

24. června bude krajské zastupitelstvo jednat o změně územního plánu v souvislosti s plánovanou stavbou vysokorychlostní železniční trati. Správa železnic jako investor navrhuje tzv. pravobřežní variantu. Ta se ale nelíbí větší části veřejnosti i odborníků.

Mezi ty nespokojené patří například Štefan Pecko, který inicioval nedávné veřejné debaty na téma vysokorychlostní trať v Ústí nad Labem a v Chlumci a také architekt Michal Gabriel.

Stavba vysokorychlostní trati je strategický projekt tohoto století pro celou Českou republiku a je podstatný i pro Evropskou unii.

Pod takovou trať spadá nákladní doprava, která je napojená na transevropskou síť. Myslíme si, že zavedení této opravy do Ústí nad Labem s sebou přinese mnoho rizik,“ říká Pecko.

Podle kritiků chybí debatě o vysokorychlostní železnici větší zapojení obcí

Vysokorychlostní trať má spoustu pozitiv a tudíž jsme rádi, že se do tohoto projektu Česká republika zapojila. Významná infrastruktura jako je tahle ale působí i nezbytná negativa. Mezi ně patří dopad na životní prostředí, jako je například hluk nebo prašnost, dále střety s rozvojovými tendencemi zasažených obcí. Tyto momenty podle nás nejsou v tomto projektu brány dostatečně v potaz,” doplňuje Gabriel.

Hlavní problém je podle nich s opomenutím participace obyvatel, která je v zemích západní Evropy naprosto standardní.

Mohou se zasažené obce k věci výstavby trati ještě nějak vyjádřit? Která varianta tratě by byla podle geologů nejvíce vhodná? A jak se na tuto problematiku dívají krajští zastupitelé? Nejen to se dozvíte v přiloženém audiozáznamu.

autoři: Lenka Šobová , Petra Vališová
Spustit audio

Související