Pravěké písmo na Žatecku - výročí jednoho podvodu

2. březen 2003

Rozhovor s archeologem žateckého muzea Petrem Holodňákem.

Znali pravěcí lidé písmo?
Tato otázka vzrušovala odbornou i laickou veřejnost od počátků archeologické vědy až skoro do půlky 20. století. Jak by to bylo pěkné, najít a rozluštit nějaký nápis z temného dávnověku, ze kterého nám jinak zbyly jen němé předměty a kostry. Z těch se nedal vyčíst žádný příběh; zbyly jen konstrukce a dohady. Debata o pravěkém písmu propukala, utichala a znovu se vracela v jakýchsi vlnách; právě tak, jak vycházely na světlo světa další a další podivuhodné nálezy.
Roztodivné pravěké nápisy byly nacházeny kde se dalo. Někdy z romantického nadšení, jindy čistě účelově - pro větší slávu objevitele nebo jeho národa; lhostejno, zda šlo o Germány či Slovany. A někdy i pro peníze. Romantici viděli písmena v každé zvláštní rýze na kameni nebo nádobě. Každá značka, každý ozdobný vryp byl hned v podezření. Ti, které chytl slavomam a také ti, kteří propadli vidině snadného zisku pravěké nápisy dokonce sami vyráběli. Podobné historie jsou známé ze světa i od nás. Od jedné z nich nás dělí rovných sedmdesát let.
Všechno začalo v lednu roku 1933 objevem záhadné hrací kostky u Dolánek na Podbořansku, pod vrchem Rubín, na jehož vrcholu se nachází jedno z našich nejslavnějších archeologických nalezišť; stávalo tam kdysi významné hradisko, snad až do 10. století. Přímo na Rubínu se už dříve hrací kostky našly. Byly keltské, tyčinkovitého tvaru, opatřené body nebo chcete-li, oky. Kostka z Dolánek měla naproti tomu tu nejobvyklejší, klasickou podobu krychle. Jen její výzdoba byla jaksi - neklasická. Dál už hovoří Petr Holodňák...


Začátkem roku 1933 se ve sbírkách žateckého muzea skutečně objevila hrací kostka, opatřená jakýmisi podivnými magickými znaky - čtvrceným kruhem, trojúhelníkem v kruhu, symboly, připomínajícími obrácená písmena N či B a podobně. Ke kostce z Dolánek záhy přibyly další podobné kostky z Kolešovic a Malé Černoce. Poslední nalezená kostka byla dokonce jako první objevena v archeologickém kontextu, v knovízské jámě. Byla tedy datována do mladší doby bronzové.

Nález kostek přišel v době, kdy byl zrovna o pravěké písmo zvýšený zájem, vyvolaný jiným, starším nálezem z Žatecka...

Tím nálezem byl střep ze Želče. Byl objeven počátkem 20. let a publikován v roce 1921 prof. H.T. Bossertem. Ten ve svém spisu o Krétě (jinak dost významném - pozn. aut.) dokonce na základě studia tohoto střepu a dalších podobných nálezů přišel s hypotézou, že kolébkou písma jako takového je právě střední Evropa. Teprve odtud se podle něj písmo dostalo k pokročilým kulturám oblasti Středozemního moře.

A ten střep ze Želče je pravý, tedy skutečně pravěký?

Pravý je pouze samotný střep. Ten byl až dodatečně opatřen znaky, které vzdáleně připomínají písmo. Jedná se tedy o dost zdařilý falzifikát - na tehdejší dobu.

Kdo ho vyrobil, to se asi neví...

Bohužel je to tak. Vraťme se ale ke kostkám. O nich napsal drobný článek i tehdejší severočeský archeolog Helmut Preidel. Kostky považoval za součást magické hry nebo něčeho podobného. Mohly podle něj sloužit při jakýchsi obřadech. Znaky na jednotlivých stěnách kostek považoval Preidel za předchůdce nějakého praevropského písma. Našel dokonce jakési jejich vzdálené analogie z oblasti severní Itálie, konkrétně z lokality Toscanella. To jsou ovšem nálezy etruské a tedy podstatně mladší, než ty, o nichž je právě řeč. (Šlo také o hrací kostky. Našly se tam dvě a ty z Žatecka jsou jim prý podobné jen velmi vzdáleně. Pozn. aut.)

Po kostkách následoval další zajímavý nález, k němuž došlo u osady Cárka, poblíž Malé Černoce.

Krátce po kostkách se do sbírek žateckého muzea skutečně dostaly čtyři záhadné destičky. Všechny jsou opatřeny otvorem k zavěšení a po obvodu jakýmisi vrypy. Vlastní plocha destiček je pokryta znaky, které opět vzdáleně připomínají jakési písmo. K okolnostem nálezu můžeme říci, že destičky byly údajně objeveny v pravěké jámě; tři z nich v nějaké nádobě a čtvrtá, rozlámaná destička se nalezla opodál.

I tyto destičky vzbudily pochopitelně vědecký zájem. Hodně se o nich i psalo...

Destičky se objevily v době, kdy byla diskuse o existenci nebo neexistenci pravěkého písma právě v plném běhu. O nálezu se například velmi záhy dozvěděl berlínský profesor H. Wirth, který tehdy pracoval na rozsáhlé publikaci Svaté prapísmo lidstva. Právě Wirth označil destičky za nepochybný důkaz existence evropského písma už v době 2000-1500 let př.n.l. Studiem vyrytých znaků dokonce došel k tomu, že předobrazem tohoto písma byla s největší pravděpodobností fénická abeceda. Protože však byl Wirth badatelem, který inklinoval k německému nacionalismu, došel před koncem války k logickému závěru, že nositelem tohoto písma nemohl být nikdo jiný, než pokročilé pragermánské indoevropské kmeny.

Autorem jiné zajímavé hypotézy byl pro změnu Čech, prof. Karel Kramář z Českých Budějovic.

Profesor Kramář byl jedním z Wirthových oponentů. V časopise českého muzea v Žatci, který se nazýval Krajem Lučanů uveřejnil v roce 1934 článek, pojmenovaný Souvislost nálezů žateckých ze sféry megalithické kultury s východem a s tažením faraona Sesostria do Evropy. Došel v něm k poměrně kuriózním závěrům. Například k tomu, že praobyvatelé Žatecka museli prý kdysi projít Mezopotámií, kde si osvojili dělení roku na jednotlivé týdny a také k tomu, že k poznání písma v našich končinách přispěl právě onen zmíněný faraon. V destičkách profesor Kramář spatřoval předobraz jakéhosi kalendáře, který umožňoval sledování dnů a týdnů v roce, protože shodou okolností dvě z destiček mají po obvodu 60 zářezů, což podle něj byly dva měsíce v roce; na další destičce Kramář napočítal 52 zářezy, což je pro změnu počet týdnů v roce.

Nálezy z Žatecka však vedle nekritického zájmu vzbudily nakonec i podezření. Zejména poté, kdy se (nedlouho po destičkách) objevila třetí skupina objektů - skutečně velmi zajímavé sošky. Znovu byly hliněné, o zhruba decimetrové velikosti.

Jak se říká, tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. "Unikátní série" sošek velice bizarního tvaru byla údajně nalezena na poli pana Kuglera v Malé Černoci. Na těch soškách vidíme symboliku, která nemá naprosto žádné analogie. Nic podobného se v této oblasti dosud nenašlo a nebylo publikováno. To samozřejmě u některých badatelů vzbudilo podezření. Těmi badateli byli český archeolog Karel Buchtela a německý archeolog Leonhard Franz.


Podivné figurky z Malé Černoce, zfalšované plastiky z pravěku


Pak se také zjistilo, že všechny nalezené předměty mají něco společného.

Všechny tyto unikáty měly společného nálezce, a tím byl jakýsi pan Josef Sýkora z Malé Černoce. Byla to osoba s velmi zvláštní minulostí. Začínal jako kočí na statku velkostatkáře Eisensteina. Později se přiženil do Děkova na malé hospodářství a o jeho přinejmenším dobrodružné povaze svědčí to, že po první světové válce zanechal rodinu s dětmi svému osudu a vydal se hledat štěstí do světa. Zakrátko se však s nepořízenou vrátil, protože v období hospodářské krize nečeká štěstí na každém rohu. Poté se protloukal jak mohl, chodil hrát po hospodách na harmoniku a zhruba od roku 1930 si začal přivydělávat i jako brigádník při různých archeologických výzkumech tehdejšího Městského muzea v Žatci. A tehdy také došlo k oněm nálezům. Sýkora všechny ty figurky a destičky přinášel do muzea, údajně proto, aby udělal tehdejšímu řediteli prof. Wurdingerovi radost. Nebyla to však z jeho strany žádná nezištná dobročinnost. V průběhu let 1933 a 1934 obdržel postupně na muzejních odměnách za odevzdané nálezy částku kolem 4000 korun, což tehdy nebyly právě malé peníze.

Pak však, jak se říká, spadla klec. Josef Sýkora byl pozván do muzea a vyslýchán komisí odborníků. Co přitom vyšlo najevo?

Sýkora se před odborníky (mezi nimiž byl i už zmíněný archeolog Preidel - pozn. aut.) začal zaplétat do svých výpovědí a nakonec mu nezbylo, než jít s pravdou ven. Všechny zmíněné "unikáty" byly ryze výplodem jeho fantazie. Kostky, destičky i figurky uplácal doma z hlíny, nechal je vysušit na okně a potom je upekl doma v troubě. Celá kauza, začínající jako velká archeologická senzace skončila jako soudnička. Dohrou bylo přelíčení u tehdejšího krajského soudu v Žatci v roce 1936. Falzátor Sýkora dostal tříměsíční žalář a potrestán byl i částečnou ztrátou majetku, protože svou nekalou činností ochudil žatecké muzeum o nemalé peníze, které použil mimochodem i na stavbu svého rodinného domku v Malé Černoci. (Pokud vás to zajímá, je to dům čp. 152. Pozn. aut.)

Žatecké muzeum naopak kočí Sýkora obohatil o kolekci kuriózních předmětů, které jsou v muzejním depozitáři dodnes. Je ta kolekce kompletní?

Z větší části se ty předměty dochovaly - jsou uloženy pietně v jedné krabici. I současní archeologové občas - ovšem nepříliš rádi - vzpomínají na tuto neradostnou kapitolu z dějin archeologie Žatecka a na Josefa Sýkoru, který dokázal zmást i věhlasné odborníky.

Technologie, s níž padělatel vyráběl své falešné nálezy, byla dost primitivní a vzniklé artefakty nejsou právě trvanlivé. Jedna z destiček se za ta léta zcela rozpadla; dochovaly se tři a jen dvě z nich jsou vcelku. Sošky jsou dodnes v muzeu všechny, kostka jediná - ta první, z Dolánek. Krabice se falzy je doplněna jedním pravěkým střepem ze Želče... Muzeum v Žatci vlastní i Sýkorův deník, předmět doličný, kam si podvodník zaznamenával kromě nejrůznějších nálezových situací i částky, vyplacené mu na odměnách žateckým muzeem. Kromě archeologů si však na nálezy z okolí Malé Černoce občas vzpomene i někdo jiný - a to přesto, že jde o prokázané padělky.

V roce 1997 vyšly v regionálním tisku hned dva články, v nichž se tvrdí, že u Sýkorových zfalšovaných nálezů byla ještě jedna destička s písmem, které jako by z oka vypadlo krétskému lineárnímu písmu A či etruskému písmu. Navíc je to prý destička kamenná a ne z hlíny; je prý také mnohem propracovanější. Pisatel článků vyslovil odvážnou teorii, že Sýkora našel nejprve tuto pravou kamennou destičku a inspiroval se jí při výrobě svých hliněných falz. Co tomu říkáte?


Ta kamenná destička skutečně existovala, je publikovaná v regionálním tisku; v článcích z roku 1997 však došlo ke zmatení informací. Destička nepochází z lokalit, kde svá falza "nacházel" Josef Sýkora. S největší pravděpodobností s ní náš slavný falzátor nemá nic společného. I tuto destičku označila na první pohled řada archeologů jako zcela nepochybný falzifikát.

A nakonec - jak se vy, jako archeolog stavíte k problematice tzv. pravěkého písma?

Tento problém, který byl neobyčejně živý v oněch 20.- 30. letech minulého století je dnes de facto uzavřen. Písmo v našem pravěku v podstatě neexistovalo. Nejstarším použitým písmem na našem území jsou nápisy na keltských mincích, například BIATEC a podobně...

Lépe je na tom Středomoří - krétské písmo je staré takřka 4000 let. Pak tu bylo také řecké písmo, i to vzniklo ještě před začátkem našeho letopočtu a ovlivnilo i svět Keltů. Své písmo měli Etruskové, Římané vynalezli latinku. To všechno se však dělo pouze v oblasti, ovládané právě Římem. V severněji ležících "barbarských" krajích vzniklo písmo o hodně později. Germánské runy například ve 3. století našeho letopočtu, nejstarší slovanské písmo pochází dokonce až doby velkomoravské; jde o hlaholici Konstantina a Metoděje z 9. století. A to už rozhodně není pravěk.

Frederik Velinský
Fotografie autor.
Kresba Eliška Sklenářová (z knihy Karla Sklenáře Slepé uličky archeologie, publikováno s jeho svolením).

LITERATURA
Současnému čtenáři jsou nejsnáze dostupné následující tituly:
HOLODŇÁK, Petr: Střepy přinášejí nejen štěstí. Severočeské nakladatelství, Ústí nad Labem 1990.
SKLENÁŘ, Karel: Slepé uličky archeologie. 2. vydání. Nakladatelství Mht, Hořovice 1995.
Deník Lučan, duben 1997.
Další, starší práce, jsou uvedeny přímo v textu. O žateckých falzech psal i Leonhard Franz (Archaeol. Austriaca 27, 1960).

Podívejte se také na internetové stránky REGIONÁLNÍHO MUZEA V ŽATCI!

autor: frv
Spustit audio