Poradkyně pro mezilidské vztahy radí, jak na rodinné vztahy v době koronavirové pandemie
Dobré vzájemné vztahy a náklonost k druhým přispívá k úspěšnému zvládnutí krizové situace, jako je například tato pandemická doba, ve které se momentálně nacházíme. Poradkyně pro mezilidské vztahy a rodinu Milena Chadimová radila, jak zvládnout tuto nelehkou dobu.
Škola ani pořádně nezačala a rodiče museli opět děti nechat doma na distanční výuce. Každá rodina tohoto období využívá individuálně.
„Některé rodiny využívají toho, že mají celodenní vliv na program dětí a dohlížejí na to, co se děti učí,“ říká Milena Chadimová.
Někde jsou ale podle odbornice děti nechávány tzv. na pospas a rodiče jim nevěnují tolik pozornosti. Také s tím souvisí i technické zázemí, které rodina má.
Dětem v této době často chybí sociální kontakty s kamarády a vrstevníky – nemají šanci se tolik socializovat jako ve škole. „Záleží na tom, jestli rodina spolu trávila čas vždycky, jestli mají nějaký harmonogram a mají to nějak nastavené,“ vysvětluje poradkyně.
Pokud tyto návyky rodina doposud neměla, je podle ní velmi obtížné najet na nějaké návyky v tomto období. Pokud totiž děti měly volnost, nebudou teď své rodiče asi poslouchat tak, jako kdyby na to byly zvyklé odmala. Proto je těžší žáky a studenty udržet doma v produktivním režimu, když jsou na školu sami a nemají vedle sebe spolužáky.
Navíc je v tomto období náročnější vybít přebytečnou energii dětí, protože počasí to příliš nedovoluje. „Já to vnímám tak, že na jaře byla ta situace jiná, jelikož začínalo být teplo a bylo déle světlo a děti tak měly větší vyžití venku a mohly se scházet s kamarády například na hřišti,“ myslí si Chadimová.
V této době, kdy se všechny aktivity utlumily, máme prostor na to, abychom se věnovali sami sobě.
„Je fajn, když si jsou rodiče navzájem oporou a dovolí tomu druhému si ten čas na sebe najít, nebo se o děti starat společně,“ zdůrazňuje poradkyně.
Pokud to nejde v páru a dotyčný rodič už má větší děti, je podle Chadimové důležité, aby to i děti pochopily, že maminka nebo tatínek mají právo na čas pro sebe a daly jim prostor.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.