Odol

Zubní kartáček (ilustr. obr.)
Zubní kartáček (ilustr. obr.)
0:00
/
0:00

Odolu neodoláš - tenhle reklamní slogan na zubní pastu s příchutí máty se nabízí takřka sám. A dá se říci, že funguje, i když jazykové opodstatnění nemá – Odol byl s dvacetiprocentním pokrytím trhu ještě nedávno nejoblíbenější pastou v České republice.

V roce 1892 začala Odol vyrábět německá firma Linger Werke v Podmoklech, které jsou dnes součástí Děčína a o čtyři roky později si ochrannou známku zaregistrovala pro území Rakouska-Uherska. V roce 1906 přibyla další registrace – tentokrát na lahvičku s ústní vodou stejné značky – Odol. Možná si vzpomenete, že reklamní cedule na tyto výrobky se objevila jako typická rekvizita c.k. časů i ve filmovém ztvárnění Osudů dobrého vojáka Švejka.

Podmokelská Linger Werke byla v roce 1945 znárodněna, ale výroba už se neobnovila a značku Odol v roce 1951 získal národní podnik Setuza v Ústí nad Labem – stejně jako jinou vyhlášenou značku – Thymolin, zabavenou pro změnu pražské firmě Schnöblig.

Po roce 1989 došlo ke střetu – Odol se totiž nadále vyráběl i v Německu a majitel této výroby podal žalobu. Několikaletý spor skončil smírným verdiktem, hodným krále Šalamouna – Setuza nesměla prodávat své Odol výrobky za hranicemi a německá firma zas naopak nemohla vyvážet svoje Odoly do České republiky.

V Čechách vyráběná pasta získala v roce 2002 ve své kategorii ocenění Výrobek roku, reklamní kampaň svým zářivým úsměvem ozdobila i olympijská vítězka Kateřina Neumannová. S Ústím nad Labem a zdejším podnikem Setuza ale pasta Odol ztratila faktické spojení – už před lety byla její výroba – stejně jako výroba dalších zubních past (Thymolin, Fluora a Stoma) přesunuta do Olomouce.

A nedosti na tom – padesát let poté, co konec druhé světové války rozdvojil značku Odol na československou a německou, došlo k překvapivému sjednocení. Setuza se totiž rozhodla prodat tuto svoji legendární ochrannou známku britskému farmaceutickému koncernu GSK, který už v minulosti koupil práva k této značce na území Německa, Rakouska a Švýcarska. Prodejní cenu české značky Odol účastníci transakce tají, odborníci ji odhadují ve výši stamilionů korun. Tehdejší vedení Setuzy prodej zdůvodnilo vysokými náklady na udržení Odolu jako jedničky na českém trhu a zubní pasty vůbec přestaly být pro firmu prioritou.

Je-li dnes zubní pasta Odol vyráběná na našem území nebo ne, to zákazník nevnímá, faktem zůstává, že další z českých legendárních ochranných známek už není v českých rukou.