Novinky, zajímavosti, kuriozity č.3/2005

15. leden 2005

Novinky, zajímavosti, kuriozity.

Jak oznámili australští geofyzikové, naše zeměkoule po ničivém vánočním zemětřesení stále ještě vibruje; chvění však pomalu ustává. V současnosti dosahuje oscilace ve vertikální rovině hodnoty přibližně jednoho milimetru. Těsně po katastrofě to bylo 20-30 centimetrů. Toto nejsilnější zemětřesení za posledních 40 let navíc podle odborníků z NASA urychlilo otáčení Země. Den se zkrátil o tři miliontiny vteřiny a k tomu se o 2,5 centimetru vychýlila zemská osa.

Během druhého lednového víkendu se po nějaké době opět probudily ze spánku dva známé světové vulkány. Na největší a také nejaktivnější evropské sopce, sicilské Etně, ožily hned dva krátery. Z jednoho z nich začaly šlehat plameny a současně z něj stoupá černý dým, z druhého vytéká láva. Oba krátery se nacházejí ve výšce nad dva a půl tisíce metrů. Lidem zatím žádné nebezpečí nehrozí, říkají odborníci. K poslednímu většímu výbuchu Etny došlo v roce 2001.

Sloup popela se nově vznáší i nad sopkou Popocatépetl, která se nachází poblíž mexické metropole. Aktivita vulkánu má však zatím podle vědců jen umírněnou intenzitu, takže byl vyhlášen pouze nejnižší, žlutý stupeň poplachu. Popocatépetl je aktivní po celou historickou dobu. V uplynulých letech donutily vulkanické procesy v nitru sopky už několikrát místní úřady k evakuaci obyvatelstva, žijícího v jejím okolí. K žádné zásadní erupci však zatím nedošlo.

Obyvatelé rybářské vesničky Bermeo na severu Španělska dostali na Nový rok neobvyklý dárek - moře jim na břeh vyplavilo padesátitunovou mrtvou velrybu. Rybáři chtěli nejdříve dvacetimetrovou zdechlinu zlikvidovat za pomoci výbušnin a nechat moře, ať se o zbytky postará, ale pak se ji rozhodli využít pro zviditelnění své obce. Zesnulého kytovce odtáhnou do přístavu a uloží do kontejneru. Až se mršina rozloží, vyjmou z ní kostru a vystaví ji jako turistickou atrakci.

Alpské ledovce nenávratně tají, ustupují a vydávají své poklady - stovky a někdy i tisíce let staré, mrazem konzervované pozůstatky rostlin, zvířat i lidí. Zatím posledním nálezem je dokonale mumifikované kamzičí mládě z ledovce Platta ve švýcarském kantonu Graubünden. Mladý kamzík zahynul zřejmě někdy mezi lety 1750 a 1800; dnes je k vidění v muzeu přírody v Churu.

Bakterie a mikroorganismy přežívají nejen v extrémním horku a chladu nebo v sirných zřídlech; dokonce jim nevadí ani sůl. Na dně Středozemního moře se našly vodní kapsy, šest milionů let staré zbytky pravěkých slaných jezer, s velmi vysokou koncentrací chloridu hořečnatého, prakticky bez kyslíku. A v tomto extrémně nehostinném prostředí žijí nejen bakterie, ale dokonce i jednoduché buněčné organismy. Jak se ukazuje, život dokáže existovat takřka v jakýchkoliv podmínkách.

Archeologickou senzací je nález bohatě zdobené ruční harfy z počátku letopočtu, kterou skrývaly trosky náčelnického domu u obce Fritzens v Tyrolsku. Zlomky harfy nacházeli archeologové postupně, v průběhu několika let; až teď se podařilo podobu nástroje rekonstruovat. Byl zhotoven z jeleního parohu a našly se i bronzové kolíky; chybí jen struny a dřevěná ozvučná deska. Podobné nástroje znají odborníci pouze ze starých vyobrazení z oblasti Středomoří; srovnatelné nálezy pocházejí od Skytů, z jižního Ruska a západní Sibiře.

Švýcarští archeologové odkrývají minulost hornoegyptského města Asuánu. Loni objevili trosky z ptolemaiovského a raně římského období, po nich se prokopali ke zbytkům pevnosti z doby 26. dynastie, tedy ze 7. a 6. století před naším letopočtem. Pevnost, zmiňovaná v antických textech, se nacházela za jižním okrajem města. Archeologové se ze svého nálezu těšili pouhé tři dny. Pak se v blízkosti výkopů propadla místní komunikace a věkovité ruiny zasypala suť.

Rentgenový teleskop Chandra, provozovaný americkou NASA, zaznamenal obrovský výbuch, k němuž došlo před sto miliony let v kupě galaxií MS0735, vzdálené od nás 2 miliardy a 600 milionů světelných roků. Podle studie, zveřejněné v posledním čísle magazínu Nature, je explozí vinna supermasivní černá díra, která se takříkajíc "přejedla" mezihvězdného plynu. To, co nedokázal kosmický Otesánek strávit, vymrštil svou gravitační silou zpět do kosmu v podobě dvou obřích výtrysků. Obrázky a animace viz www.rednova.com/news/display/?id=116562.

ČTK/souhrn Frederik Velinský

Pravidelná rubrika Novinky, zajímavosti a kuriozity se vysílá na začátku každého Planetária.

autor: frv