Nejznámější severočeské značky: Odol

Odolu neodoláš. Tenhle reklamní slogan na zubní pastu s příchutí máty se nabízí takřka sám. A dá se říci, že funguje, i když jazykové opodstatnění nemá. Odol byl s dvacetiprocentním pokrytím trhu ještě nedávno nejoblíbenější pastou v České republice.

V roce 1892 začala Odol vyrábět německá firma Linger Werke v Podmoklech, které jsou dnes součástí Děčína, o čtyři roky později si ochrannou známku zaregistrovala pro území Rakouska-Uherska.

V roce 1906 přibyla další registrace – tentokrát na lahvičku s ústní vodou stejné značky – Odol. Možná si vzpomenete, že reklamní cedule na tyto výrobky se objevila jako typická rekvizita c. k. časů i ve filmovém ztvárnění Osudů dobrého vojáka Švejka.

Podmokelská Linger Werke byla v roce 1945 znárodněna, ale výroba už se neobnovila – značku Odol v roce 1951 získal národní podnik Setuza v Ústí nad Labem, stejně jako jinou vyhlášenou značku – Thymolin, zabavenou pro změnu pražské firmě Schnöblig.

Po roce 1989 došlo ke střetu – Odol se totiž nadále vyráběl i v Německu a majitel této výroby podal žalobu. Několikaletý spor skončil smírným verdiktem, hodným krále Šalamouna – Setuza nesměla prodávat své Odol výrobky za hranicemi a německá firma zas naopak nemohla vyvážet svoje Odoly do České republiky.

V Čechách vyráběná pasta získala v roce 2002 ve své kategorii ocenění Výrobek roku, reklamní kampaň svým zářivým úsměvem ozdobila i olympijská vítězka Kateřina Neumannová. S Ústím nad Labem a zdejším podnikem Setuza ale pasta Odol ztratila faktické spojení – už před lety byla její výroba, stejně jako výroba dalších zubních past (Thymolin, Fluora a Stoma) přesunuta do Olomouce.

A nedosti na tom – 50 let poté, co konec druhé světové války rozdvojil značku Odol na československou a německou, došlo k překvapivému sjednocení. Setuza se totiž rozhodla prodat tuto svoji legendární ochrannou známku britskému farmaceutickému koncernu GSK, který už v minulosti koupil práva k této značce na území Německa, Rakouska a Švýcarska.

Prodejní cenu české značky Odol účastníci transakce tají, odborníci ji ale odhadují ve výši stamilionů korun. Tehdejší vedení Setuzy prodej zdůvodnilo vysokými náklady na udržení Odolu jako jedničky na českém trhu a zubní pasty vůbec přestaly být pro firmu prioritou.

Je-li dnes zubní pasta Odol vyráběná na našem území, nebo ne, to zákazník nevnímá. Faktem zůstává, že další z českých legendárních ochranných známek už není v českých rukou.

autor: Martin Krsek
Spustit audio