Kudo-Fujikawa a NEAT - komety těchto dní

9. únor 2003

Rozhovor s astronomem Kamilem Hornochem z Lelekovic u Brna.

Pozornost astronomů na konci minulého a také na začátku letošního roku poutala a částečně ještě poutá dvojice jasných komet - C/2002 X5 Kudo-Fujikawa a C/2002 V1 NEAT. Předpokládalo se, že nám tyto komety na obloze předvedou úžasnou podívanou. Tak úžasnou, že dokonce jedna z nich měla být vidět i na denní obloze. Bohužel, nestalo se tak...

Kometa C/2002 V1 NEAT

Pro začátek si pojďme říci, kdo a jak tyto dvě komety objevil.

Jako první byla objevena kometa C/2002 V1 NEAT. Bylo to 6. listopadu loňského roku a jak už její jméno napovídá, k objevu došlo pomocí vyhledávacího systému NEAT. Podle prvních snímků se zdálo, že se jedná o planetku s neobvyklým pohybem po hvězdné obloze. Až později se zjistilo, že jde o kometu, protože těleso začalo projevovat kometární aktivitu. Druhou kometu, C/2002 X5 Kudo-Fujikawa, objevili nezávisle na sobě dva japonští amatérští astronomové. Tím prvním byl Tetuo Kudo, 13. prosince 2002, za pomoci dvanácticentimetrového binokulárního dalekohledu. O den později kometu nezávisle na Kudovi našel i další amatérský astronom z Japonska, Shigehisa Fujikawa, který k vyhledávání používá šestnácticentimetrový dalekohled. V případě Fujikawy šlo dokonce už o pátý objev komety.

Bylo řečeno, že tu první kometu objevil vyhledávací systém NEAT. Jak vlastně takový vyhledávací systém pracuje a jak se údaje z něj vyhodnocují?

Na tomto konkrétním projektu NEAT spolupracují tři americké organizace. Především je to JPL, což je Laboratoř pro tryskové pohony, sídlící v Pasadeně. Dále potom NASA a US Air Force. Ta zkratka NEAT znamená Near Earth Asteroid Tracking, což je v překladu "sledování blízkozemních asteroidů". Tento systém používá v současnosti tři dalekohledy; dva z nich mají průměr optiky 120 a třetí 100 centimetrů. Dva jsou umístěny na Havajských ostrovech, ten třetí na známé observatoři Mount Palomar v Kalifornii. Pro pozorování se využívají noci, kdy neruší Měsíc, což je přibližně 18 nocí v každém kalendářním měsíci. Dalekohledy pracují nezávisle na sobě a každý snímkuje jinou část oblohy. Ty oblasti se dopředu pečlivě vybírají. Většinou se nacházejí na opačné straně, než je v onu dobu Slunce, protože je tam nejtmavší obloha a vyhledávané planetky jsou tam také nejjasnější. Jsou totiž prakticky v úplňku a odráží k nám největší množství světla. Ke snímání obrazu se používají speciální astronomické CCD kamery, vybavené velice kvalitními a citlivými čipy, které mají více než 16 milionů zobrazovacích bodů, pixelů. Pozorování probíhá tak, že se po setmění pořídí vždy tři snímky stejné oblasti v průběhu asi jedné hodiny. To proto, aby se planetka na snímcích posunula a mohla být lokalizována automatickým softwarem. Dají se tak změřit její přesné pozice. Za jednu průměrnou pozorovací noc je každý z dalekohledů je schopný nasnímat zhruba 270 trojic snímků. Zorné pole dalekohledu je velké asi 1,5x1,5 stupně, což je plocha velká asi jako 11 měsíčních úplňků. Každou noc takový dalekohled vyprodukuje zhruba 30 gigabytů dat, tedy poměrně velké množství. Data se zálohují na magnetické pásky a potom se odesílají do centrály JPL, kde se dále archivují. Zpracování snímků probíhá prakticky v reálném čase, v dni, který následuje po skončení pozorovací noci. Snímky jsou automaticky proměřeny přímo na počítačích u dalekohledů a získané pozice, ať už známých a nebo nově objevených komet a planetek jsou potom odeslány do Centrály pro malá tělesa - ta také sídlí v USA a tato pozorování celosvětově koordinuje. Pozorovatelé u dalekohledů jsou většinou rozděleni na dva týmy. Popravdě řečeno, nejsou to vlastně klasičtí pozorovatelé. Jsou to spíš operátoři, kteří se starají o to, aby dalekohledy dobře fungovaly a aby počítače správně řídily pozorování. Jeden tým je u dalekohledu v noci, když se pozoruje a druhý tým se potom stará o zpracování výsledků následující den.

O obou kometách, o nichž vedeme řeč se zpočátku tvrdilo, že nám na obloze připraví úžasnou podívanou. Jedna z komet měla být v půli února viditelná i na denní obloze. Nakonec se však předpovědi nenaplnily a komety jsou viditelné podstatně hůř. Jak se vůbec dopředu odhaduje, jak bude ta či ona kometa viditelná? Podle čeho se to pozná?

Úžasnou podívanou mohla předvést především kometa NEAT. Stále ještě může, ale ta pravděpodobnost se stále zmenšuje. Ty optimistické předpovědi vycházely z měření jasnosti obou komet v době krátce po jejich objevu. Právě z těchto údajů lze obvykle usuzovat, jaké bude další chování komety. Kometa je však v tomto ohledu velice nevyzpytatelným tělesem a tak i u obou aktuálních komet došlo při přibližování se k Slunci ke zbrždění nárůstu jejich kometární aktivity. To se někdy u komet stává a je velice těžké, spolehlivě to dopředu předpovědět. V podstatě to ani nejde. A úplně nejtěžší je to u komet, které pozorujeme poprvé a nemáme s jejich chováním žádné zkušenosti. U komet, které pozorujeme dlouhodobě a třeba při několikátém návratu ke Slunci jsou ty předpovědi jasnosti podstatně spolehlivější. I tady se však může stát, že kometa nečekaně změní svoji jasnost. Několikrát se dokonce stalo, že kometa změnila jasnost během několika hodin a nebo desítek hodin i více než stokrát, někdy dokonce tisíckrát. Nenadálá zjasnění jsou většinou způsobena rozpadem kometárního jádra, které nemá příliš velkou pevnost. Začne se uvolňovat velké množství těkavých plynů a prachu, čímž se kometa velice zjasní. Chování komet rozumíme stále lépe, přesto je i v dnešní době předpověď jasnosti komety velmi obtížná.

Jak se obě komety pohybovaly po obloze a kde jsou k vidění teď. A jak musí být vybaven pozorovatel, pokud je chce spatřit?

Obě komety byly objeveny v době, kdy se teprve blížily ke Slunci, tedy před průchodem perihelem. Kometa Kudo-Fujikawa byla zpočátku nejlépe vidět ráno, nevysoko nad východním obzorem; večer nad obzorem západním. Nejnápadnější byla, když prolétala souhvězdím Orla, to byla dobře viditelná i v triedrech. Pokud vím, pouhým okem ji nikdo nepozoroval. Nyní je tato kometa blízko Slunce a asi před dvěma týdny jsme ji mohli sledovat na záběrech koronografů na družici SOHO, kde byla vidět velmi dobře. Kometa Kudo-Fujikawa by mohla být viditelná ještě zhruba od poloviny března, kdy se nám opět vynoří ze sluneční záře. Ale jak říkám, je velmi těžké předpovědět, jak bude jasná. Je ale pravděpodobné, že bude vidět dalekohledy o průměru optiky asi 10 centimetrů. Pak již bude pravděpodobně slábnout, protože bude odlétat od Slunce i od Země. Může ale samozřejmě mile překvapit a být třeba o něco jasnější. Právě v těchto dnech však vrcholí období viditelnosti druhé komety - NEAT. Poslední šance na její spatření bude přibližně 14. února. Kometa je vidět na večerní obloze nízko nad západním obzorem. Pro její spatření je potřeba být na takovém místě, kde je dobrý obzor a kde nejsou žádné vyšší terénní překážky - kopce, stromy nebo domy, které by mohly kometu zastínit. Je také dobré být mimo město, na místě, kde pozorování nějak výrazně neruší veřejné osvětlení. Kometa je vidět i pouhým okem, pohled dalekohledem je ale samozřejmě lepší. Stačí i obyčejný triedr; ten je však dobré mít připevněný na nějakém stativu, aby se nám netřásl obraz. Chtěl bych ještě upozornit, že hlava této komety je velice malá a že má vysoký stupeň centrální kondenzace. Znamená to, že se svým vzhledem příliš neliší od podobně jasné hvězdy. Pokud kometa nemá nápadný ohon, nejsme pouhým okem schopni ji od běžné hvězdy rozeznat. Takže spolehlivější bude ta identifikace buď dalekohledem a nebo podle vyhledávací mapky, kde se ujistíme, že objekt se nachází v přesně předpovězené poloze. Kolem 19. února bude kometa NEAT velice blízko Slunci, což znamená, že bude opět vidět na snímcích z přístrojů družice SOHO, která snímkuje Slunce a jeho nejbližší okolí. Tyto snímky jsou volně dostupné na Internetu už asi dvě hodiny po pořízení. Mnoho informací o našich dvou kometách, o tom, jak jsou v současnosti nápadné a také jejich vyhledávací mapky můžete najít na internetových stránkách České astronomické společnosti. Najdete tam i odkaz na snímky z družice SOHO. Doporučuji se na ty snímky podívat, protože ta kometa na nich bude určitě velice pěkná.

Je objev nové komety vždy dílem náhody a nebo se dá alespoň částečně dopředu očekávat, kdy a ze kterého místa nějaká nová kometa přilétne?

Nová, nám dosud neznámá kometa může přiletět prakticky z jakéhokoliv směru a předpovědět ten konkrétní objev nelze. Vlastní objev komety je většinou dílem náhody, ale té náhodě se napomáhá právě tím, že se komety aktivně vyhledávají.

Kromě toho, že se komety pozorují ze Země, probíhají i nejrůznější vědecké experimenty za pomoci sond. Proč nás komety tolik zajímají?

Hlavní důvody jsou dva. Musíme si uvědomit, že komety jsou tělesa, která se nachází po většinu své existence velmi daleko od Slunce, kde je teplota velmi nízká, poblíž absolutní nuly. Tyto objekty jsou proto jedinečné tím, že se skládají z původní látky, z níž byla složena i planeta Země a vlastně celá Sluneční soustava. Ta hmota je v kometách dokonale zakonzervována a nedošlo v ní k nějakým výrazným změnám. Zkoumání komety je tedy něco takového, jako kdybychom prováděli archeologický průzkum na dokonale zachovaném nalezišti, které je staré více než 4 miliardy let. Což je samozřejmě na Zemi velký problém, ale u komet to jde. To je tedy ten první důvod...

A druhý důvod?

Ten je také velmi důležitý. Je to proto, že komety také mohou být pro Zemi a pro lidstvo velice nebezpečné. Je totiž pravděpodobné, že právě srážka nějaké komety s planetou Zemí způsobila před 65 miliony let velké vymírání živočišných druhů. Jak dopadli dinosauři, to velice dobře víme. Dinosauři byli tehdy na vrcholu potravinového řetězce. Dnes jsme na vrcholu my, lidé. Dinosauři ale na rozdíl od nás neznali astronomii... Abychom byli v budoucnu schopni podobné katastrofě zabránit, musíme umět komety včas objevit. Musíme také dobře znát svého protivníka. Pokud se totiž budeme chtít nějak aktivně před případnou srážkou bránit a zjistíme, že se některá kometa blíží nebezpečně blízko k Zemi, musíme ji buď z kolizní dráhy odchýlit a nebo to těleso nějakým způsobem zlikvidovat. Pokud budeme dobře znát vlastnosti kometárních jader (například jak jsou pevná a z čeho se skládají), budeme si moci dobře vybrat metodu, jak kometární jádro zničit, aby se s námi nesrazilo. To v současné době přesně nevíme a nemáme ani technické prostředky, kterými bychom mohli spolehlivě kometární jádro z jeho dráhy odchýlit nebo zničit. Právě tyto informace by nám měl přinést průzkum komet pomocí kosmických sond, jako je třeba Rosetta, která ale bohužel ke svému výzkumu neodstartovala a jejíž start byl odložen o dva a půl roku. Ovšem k tomu, aby mohly být podobné sondy ke kometám vysílány, musíme přesně znát jejich dráhy, k čemuž právě slouží pozorování komet ze Země.

Je to běžná věc, že komety bývají objeveny jaksi "na poslední chvíli"? A můžeme i letos čekat nějaký podobný objev?

Někdy kometu objevíme opravdu jen několik týdnů nebo měsíců před tím, než se přiblíží ke Slunci a k Zemi natolik, aby byla nápadná. Někdy se to však podaří i s předstihem několika let. Musíme si uvědomit, že kometární jádra jsou velice malá, měří obvykle jen několik kilometrů a jsou také velice černá; černější, než to nejčernější černé uhlí. Kometární jádra sama o sobě jsou zkrátka velice slabá a nenápadná, takže se většinou nepodaří najít je dostatečně daleko od Slunce a objevíme je až v okamžiku, kdy se dostatečně zahřejí slunečním zářením a začnou uvolňovat těkavé látky a prach; tedy v okamžiku kdy se v nich probudí kometární činnost. Z toho vyplývá, zejména když si uvědomíme, jak rychle se komety pohybují, že už nezbývá mnoho času k tomu, aby kometa doletěla ke Slunci a nebo k Zemi. K objevu komety, která může být dobře pozorovatelná ze Země, může dojít prakticky kdykoliv, třeba právě v tuto chvíli. Dá se říci, že každý rok je asi jedna kometa viditelná pouhým okem, ale jen jednou za několik let dosáhne některá kometa takové nápadnosti, aby byla viditelná širokou veřejností...

Jako byly třeba komety Hyakutake a nebo Hale-Bopp. Kolik komet bývá v průběhu kalendářního roku zhruba objeveno? A jaký podíl na tom mají astronomové amatéři?

Komet najdeme každý rok přibližně stovku, většinu z nich však objeví právě už zmiňovaná družice SOHO, která snímá okolí Slunce a Slunce samotné. Drtivá většina komet, které tato družice objeví jsou ovšem jen malé úlomky nějaké velké komety, která proletěla blízko Slunce a rozpadla se; jsou to tedy pouhé fragmenty. Většina z těchto malých komet průlet kolem Slunce nepřežije, prostě se úplně rozpadnou. Amatérsky jsou každým rokem objeveny jen asi tři až čtyři komety. Bývají to ale komety, které obvykle dokázaly dost dlouho unikat pozornosti i velkých hlídkových dalekohledů a najdou se v době, kdy už jsou dostatečně jasné. Právě tyto komety jsou pak většinou těmi nejjasnějšími a nejnápadnějšími. Větší naději na objev komety mají v dnešní době samozřejmě pozorovatelé na jižní polokouli, protože je tam méně observatoří. Konkurence je tam tedy podstatně menší a komet se tam přitom nachází stejné množství, jako na severní obloze.

Kromě těch dosud neobjevených existuje samozřejmě spousta komet dávno známých. Kolik komet je vůbec v současné době registrováno?

V současné době známe přesné dráhy asi tisícovky komet. K tomu lze přičíst více než 500 komet, objevených družicí SOHO - ale jen o jediné z nich víme, že těsný průlet kolem Slunce přežila. Je to samozřejmě jen nepatrná část všech komet v naší sluneční soustavě. Každý rok se podaří astronomům objevit několik desítek nových, které potom dále sledujeme a určujeme jejich dráhy.

I komety se jistě dělí podle nějakých vlastností a charakteristik do skupin?

Komety rozdělujeme především podle charakteru jejich dráhy. To základní dělení je na periodické a neperiodické. Komety, které se ke Slunci periodicky vracejí, jsou komety periodické; ty které odlétají pryč do mezihvězdného prostoru jsou komety neperiodické. Periodické komety dělíme na dvě další podskupiny - krátkoperiodické a dlouhoperiodické komety. Mezi krátkoperiodické patří všechny komety s oběžnou dobou kratší než 200 let a potom také komety s delší dobou oběhu, které jsme ale již viděli při více než jednom návratu ke Slunci, minimálně tedy při dvou návratech. Komety, u kterých se nepodaří přesně určit oběžnou dobu, hlavně proto, že je prostě příliš dlouhá, jsou řazeny mezi komety dlouhoperiodické. Některé komety Slunce nebo Jupiter svou gravitací vymrští do mezihvězdného prostoru. Těm říkáme neperiodické.

Máme šanci v průběhu letošního roku vidět nějakou pěknou velkou kometu? Teď samozřejmě nemám na mysli ty, které dosud nebyly objevené... Co ty, které už známe? Vrátí se k nám právě letos některá z těch dobře viditelných?

Samozřejmě, může se stát, že se objeví nějaká dosud neznámá kometa, která bude hodně jasná. Ale slušná pravděpodobnost výskytu jasné komety nastane až v příštím roce. Měly by být vidět dvě komety, které už pozorujeme delší dobu. Jedna z nich nese název C/2002 T7 LINEAR - opět pojmenovaná po vyhledávacím systému. Ta druhá kometa nese jméno C/2001 Q4 NEAT, kterou našel vyhledávací systém, o kterém jsme již hovořili. Obě tyto komety jsou v současné době zatím velice slabé. Ta první z nich není dostupná ani vizuálnímu pozorování dalekohledy o průměru optiky 40 cm, druhá kometa je právě takovými dalekohledy pozorovatelná z jižní polokoule. Je tedy na samé hranici viditelnosti. Tyto komety by měly nadále zjasňovat a nejnápadnější by měly být zhruba v dubnu roku 2004. Především ta kometa NEAT by měla z jižní oblohy přiletět velmi blízko k Zemi (tedy z astronomického hlediska - bude to zhruba 50 milionů kilometrů) a tak by měla být celkem slušná pravděpodobnost, že bude dostatečně jasná na to, aby byla dobře pozorovatelná i pouhým okem.

Tak se tedy těšme na rok 2004. Třeba nám přinese lepší kometární podívanou, než ten letošní, dvoutisící třetí. Není ale vyloučeno, že k nám mezi tím zaletí na návštěvu nějaká nová a docela neznámá vlasatice, jak už bylo řečeno. Potěšilo by to nás, vás, a jistě i astronoma z Lelekovic u Brna, Kamila Hornocha, se kterým jsme si o kometách povídali.
A možná ještě někdy budeme.

Frederik Velinský

Oba snímky komet pořídil Kamil Hornoch CCD kamerou SBIG ST-6V přes dalekohled Newton 350/1660 za použití R filtru během roku 2003. Snímky publikujeme se souhlasem autora.

DODATEK
Snímek komety C/2002 V1 NEAT byl pořízen večer 1. února 2003. Sečteno bylo 19 třicetisekundových expozic. Kometa již byla vidět pouhým okem - dosáhla jasnosti 5 mag. Tato série snímků byla získána na dost světlé soumrakové obloze.
Snímek komety C/2002 X5 Kudo-Fujikawa byl pořízen večer 6. ledna 2003. Sečteno bylo 20 třicetisekundových expozic. Kometa byla snímána na světlé soumrakové obloze velmi nízko nad západním obzorem přes hustou vysokou oblačnost.
Další snímky najdete na internetové Stránce lelekovických astronomů, která je zaměřena převážně právě na pozorování komet a na informace o nich. Najdete tam i jejich kresby a snímky pořízené CCD kamerou. Navíc tu jsou k dispozici také informace o meteorech nebo proměnných hvězdách.

autor: frv

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.