Immanuel Kant a jeho antinomie: na co je i rozum krátký

2. červenec 2024

Žil byl jeden filosof. Byl to sice Němec, ale nenarodil se v Německu, nýbrž v Prusku. A bydlel v Královci, který založil český král, ale který dnes patří Rusku.

Ten filosof z toho města jakživ nevytáhl paty, ale přesto obsáhl celý vesmír. Doslova. Jmenoval se Immanuel Kant a patří k nejvýznamnějším myslitelům vůbec.

Všeho s rozumem…

Immanuel Kant a jeho přátelé. Filosofická debata u stolu v představě malíře konce 19. století

Vrchol Kantova díla můžeme zařadit lehce před rok 1800, což činí mírnou, roztomilou potíž, kam ho zařadit. Uvádí se německá klasická filosofie, ale může to být i osvícenství. Ale ono je to obojí, takže je to jedno. Co je ovšem jisté, že ten člověk byl takřka posedlý rozumem. Tedy zkoumáním rozumu. Ostatně dvě jeho nejslavnější díla se jmenují „Kritika čistého rozumu“ a „Kritika praktického rozumu“. Zaměřme se na ten čistý rozum; takže řeč bude o rozumu, což dá rozum. Tohle slovo vyzdvihuji záměrně, protože sám Kant je užívá v míře až nerozumné. Posuďte sami podle názvů některých kapitol: Obecná úloha čistého rozumu. O čistém rozumu jako sídle transcendentálního zdání (ta je moje oblíbená). Antinomie čistého rozumu. Ideál čistého rozumu. Disciplína čistého rozumu. Kánon čistého rozumu… A tak dále. Jsou to všechno půvabné názvy se zamotaným obsahem a my se teď zaměříme na jednu takovou rozumovou pikanterii. Na ty zmíněné antinomie.

…s rozumem v koncích

Portrét německého filozofa Immanuela Kanta od neznámého autora konce 18. století

Copak to jsou antinomie? V řečtině, oblíbené řeči filosofů, to znamená protichůdná tvrzení, rozpor. Jde o to, že Kant má opravdu velikou důvěru v rozum. Staví ho na piedestal lidství. Ale přeci jen… přeci jen ten rozum nemůže úplně všechno. Má své meze, na které nutně při svém hledání pravdy narazí. Co Kant myslí těmi hranicemi? Teze, které prostě nejde dokázat, ale ani vyvrátit. Respektive teze (přesněji řečeno ideje), u kterých najdeme důkazy jak pro jejich existenci, tak pro jejich neexistenci. Ten skvělý rozum tak nakonec musí kapitulovat před těmito antinomiemi a přiznat si, že to rozlousknout nepůjde až do skonání světa.

Nemít z toho rozum

Letecký snímek Kaliningradu, někdejšího Královce. Kantův ostrov s katedrálou, kde je Immanuel Kant pohřben

Tím je hned nastíněna jedna z těch antinomií: je svět konečný, anebo je nekonečný? To se my prostě nedozvíme. Nepomůže nám v tom ani spekulativní rozum, ani vědecké experimenty. Víme jen, že to nevíme. Ty antinomie jsou ale celkem čtyři. A další z nich se také týká světa (či chcete-li, vesmíru): podle Kanta není možno se vší jistotou zjistit, zda se vesmír skládá z nějakých nejmenších možných částic (byť zatím neobjevených), nebo je to jedna spojitá existence, která jen vytváří zdání nějakého postupného skládání. Třetí antinomie se týká nás, lidí, a oprašuje odvěkou otázku: můžeme sami svobodně rozhodovat o svém osudu, nebo podléháme nějakému řetězci příčin bez možnosti ho ovlivnit? Řečeno s Kantem, těžko říct. A pak je tu poslední, tak často zmiňovaná antinomie: existuje Bůh jako příčina všeho? Anebo se vše děje jen tak? Lze jen věřit v jeho existenci, nebo v jeho neexistenci.

Ale jak soudí Kant, rozumem na to přijít nemůžu. Anglicky: I can´t.

autoři: Adam Vidner , frv
Spustit audio

Související