Dálnice D8 na sever se průtahy prodražuje

21. leden 2003

O dalším osudu dálnice D8 se dnes jednalo na ústeckém krajském úřadu. Stavba se totiž už několik let protahuje a přitom by měla být kvůli smlouvě s německou stranou hotova už do roku 2005. První úsek dálnice z Prahy do Úžice se začal stavět v roce 1991. Postupně na něj navazovaly další trasy. Před třemi lety se ale začala stavět trasa z Trmic ke státní hranici, kde se do hry vložili ekologové. Sdružení Děti Země nesouhlasí ani s budováním úseku Lovosice-Řehlovice, na který chybí i územní rozhodnutí.

O dalším osudu dálnice D8 se dnes jednalo na Ústeckém krajském úřadu. Jednání, kterého se zúčastnili zástupci kraje, ministerstev dopravy a životního prostředí a ředitelství silnic a dálnic hodnotí zástupce hejtmana Jaroslav Foldyna. "Já si myslím že tady zaznělo spoustu skutečností, o kterých celá řada lidí, kteří tady sedí, v zásadě moc nevěděla. O tom financování, jakým způsobem, pokolikáté se tady odvolává které ekologické sdružení."

Severočeši byli také potěšeni, když generální ředitel silnic a železnic řekl, že "kde není silnice čtyřpruh, je několikanásobně vyšší nezaměstnanost." A Foldyna myslí, ýe an to doplácí i stát, když výdaje na nezaměstnanost určitě jsou daleko vyšší než výdaje na dostavbu té dálnice."

Česká republika podepsala před lety s Německem dohodu o napojení dálnice D8 na jejich dálnici A 17, a to do roku 2005. Podle zástupce hejtmana Jaroslava Foldyny ale dosavadní stav dvou úseků, u kterých se stavba už několik let protahuje, nasvědčuje tomu, že dohodnuté datum bude z naší strany porušeno. "Nebude-li to tak, já neznám dopady těch sankcí, nicméně minimálně to bude ostuda."

Náklady na dostavbu dálnice D8 se kvůli několikaletým průtahům zvyšují. Proto hlavní investor dálnice Ředitelství silnic a dálnic bude žádat o dotace a to z několika zdrojů. Českému rozhlasu to potvrdil ředitel společnosti Alois Lichnovský. "Máme připravené tři zdroje. Jedním zdrojem je úvěr Evropské investiční banky, který by měl financovat až 75 procent rozpočtových nákladů této trasy. Dále je to dotace z fondů ISPA Evropské komise ve výši přibližně 1,8 miliardy. Zbytek by byl potom financován z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury."

autoři: ark , Ivana Solničková , šče
Spustit audio