Auto, které utrpělo totální škodu, ještě nemusí být na odpis

10. listopad 2014

Bláto nebo mokré listí na silnici může připravit řidiči nepříjemné situace. Klouže to na nich podobně jako na ledu. Pak stačí chvíle a máte po autě. Škodu pak určí pojišťovna. A může být nepříjemným překvapení, když ji označí za škodu totální. Co to znamená a co s tím?

Každá dopravní nehoda je nepříjemná, pokud se ale nikomu nic nestane a odnesou to jenom plechy, jde „jen“ o peníze a na řadě je jednání s pojišťovnou. A právě tehdy může padnout výrok „totální škoda“.

„Jedná se o fyzickou totální škodu, která nastává v případě, kdy to vozidlo přestává existovat. Například shoří, je odcizeno nebo je nenávratně poškozeno. Druhou možností je takzvaná finanční totální škoda, která nastává v případě, že náklady na opravu auta převyšují jeho obvyklou cenu v momentě nehody,“ vysvětluje Jan Marek z České pojišťovny.

Aby se auto vyplatilo podle pojišťovny opravit, nesmí škoda na něm přesáhnout 80 procent tržní hodnoty vozu před nehodou. Pokud je oprava dražší, pojišťovna ji nezaplatí.

„V případě, kdy dojde k finanční totální škodě, je možné pracovat se zbytky toho vozidla. Můžete je prodat v aukci. Tu částku, kterou je někdo za zbytky vozidla ochoten vydat, vám pojišťovna odečte od pojistného plnění a vy pak máte možnost to vozidlo zájemci prodat a dostat se na aktuální tržní cenu vozidla,“ vysvětluje Jan Marek.

To, že jde o totální škodu, ale neznamená, že je vozidlo neopravitelné. Jen musíte rezignovat na značkové servisy a poohlédnout se po neznačkových servisech. Ty sice nemají značku z výroby, přesto jsou stejně kvalitní, jako ty značkové.

I opravu z druhovýroby může hradit pojišťovna, je to ale vždy věc jednání.

autor: Lenka Šipošová
Spustit audio