Zájem o domácí vzdělávání v Česku roste. Rodiče si ho u svých dětí vyzkoušeli během pandemie

28. prosinec 2022 09:33

Stále víc dětí chodí do školy jen dvakrát ročně. Distanční výuka během koronavirové pandemie totiž mnoha rodičům v Česku ukázala, že je možné vzdělávat děti mimo školu.

Svědčí o tom i statistiky. Zatímco v roce 2019 o domácí výuku požádaly 4000 rodičů, letos to bylo podle ministerstva školství o třetinu víc. A třeba na Mostecku stoupl počet takzvaného individuálního vzdělávání několikanásobně.

„Už jsem o tom uvažovala předtím, ale domácí výuka v době koronavirové pandemie mě přesvědčila, že je to ta správná cesta pro nás,“ říká Vlastina Grochowiczová z Litvínova na Mostecku.

Má syna, který by měl chodit do sedmé třídy základní školy. Namísto toho se ale učí doma.

„Hlavním důvodem je nám nevyhovující školský systém – zastaralé učivo, které nemá význam se učit. Chtěli jsme proto, aby se syn vzdělával nejen v tom, co ho baví, ale i v tom, co je potřebné pro jeho budoucnost,“ shrnuje Grochowiczová. Do budovy školy tak její syn chodí jen dvakrát za rok – na přezkoušení.

Potenciál domácího vzdělávání ukázala rodičům pandemie koronaviru

Zatímco Grochowiczovi vsadili na domácí výuku kvůli školskému systému, Uhrovy z Louky u Litvínova k tomu vedly zdravotní důvody jejich syna. „Vygradovalo to v jeho sedmi letech, kdy se u něj projevila dědičná panická porucha – nezvládal tak každodenní pobyt ve škole,“ přibližuje Irena Uhrová.

Že by mohlo řešení přinést individuální, tedy domácí vzdělávání, zjistila během pandemie. „To byl začátek. Hodně nám to ale dalo, protože ten covid nám ukázal, jak se učit online a jak se učit doma,“ dodává Uhrová.

Pedagogicko-psychologická poradna v Mostě v minulosti řešila jednu žádost o individuální vzdělávání ročně. Letos už jich posuzovala 25.

„Dřív o byl věc velmi sporadická, po covidu jsme zaznamenali větší počet žádostí o individuální vzdělávání. V době covidu si rodiče víc začali všímat způsobu výuky, protože měli zy děti doma. Najednou viděli, co jde a co ne. To možná spoustu rodičů nakoplo k tomu, aby se rozhodli, že to budou dělat jinak,“ konstatuje psycholožka pedagogicko-psychologické poradny v Mostě Ivana Smeková.

A jaké jsou důvody žádostí o domácí vzdělávání? „Nejčastější jsou zdravotní, pod tím se schovávají i ty psychické potíže. Nebo to jsou třeba důvody, že těm rodičům vůbec nevyhovuje způsob vzdělávání v Česku,“ uzavírá Smeková.

autor: Jan Beneš
Spustit audio

Související