Víte, že průměrný Evropan získá více antioxidantů z kávy, než z ovoce a zeleniny?

Káva, pití kávy (ilustrační fotografie)

Kávová zrnka jsou zásobárnou živin, které jsou našemu zdraví prospěšné. Spolu s šálkem dobré středně silné kávy do těla dodáváme draslík, hořčík, vitamíny skupiny B, mangan i fosfor. Ty, kteří si hlídají štíhlou linii, potěší fakt, že káva obsahuje minimum tuků i sacharidů.

Nejznámější a nejaktivnější látkou obsaženou v kávě je kofein, významný stimulant centrální nervové soustavy. Kofein zvyšuje krevní tlak a tím zvyšuje i riziko pro vznik srdečních chorob. Na druhou stranu podporuje dobrou náladu, zvyšuje pozornost, zrychluje reakce a rozšiřuje poznávací schopnosti. Podle některých výzkumů dokonce kofein dokáže zabránit vzniku nebo rozvoji některých nemocí.

Je kofein návykovou látkou? Účinky kofeinu na lidský organismus se velmi individuálně liší. Spíš než závislost na kávu si můžete vytvořit silný návyk. Když si na účinky kofeinu zvyknete a pak si ho nedáte, může vás rozbolet hlava, padne na vás únava a malátnost apod. Mezi klíčové faktory, které ovlivňují zpracovávání kofeinu, patří onemocnění jater, kouření, strava, alkohol a u žen navíc těhotenství.

“Předávkování“ kofeinem poznáte podle toho, že budete roztěkaní, nebudete moci usnout, prudce se vám zvýší krevní tlak a rychle rozbuší srdce.

Káva má velmi vysoký obsah antioxidantů. Průměrný Evropan, který konzumuje typickou západní stravu, získá více antioxidantů z kávy, než z ovoce a zeleniny?