V Itálii platí pravidlo: na silnici, kde chybí pruhy, je tolik pruhů, kolik se vejde aut

17. červenec 2017
Slavné římské Koloseum

Autem do Itálie? Ano! Kudy? Z Prahy do Říma přes Německo a Rakousko vám to bude trvat 13 hodin a při průměrné spotřebě 5 litrů na 100 kilometrů zaplatíte za takový výlet necelé dva tisíce.

K tomu ovšem musíte ještě přičíst dálniční známku v Rakousku za, v přepočtu, 230 korun a mýtné v Itálii, které stojí zhruba 8 euro na 100 kilometrů. Za cestu po italských dálnicích do Říma, dlouhou přes 700 kilometrů, zaplatíte asi tak 1400 korun.

Vybírání mýtného funguje většinou podobně jako u nás parkování v obchodních centrech. Přijedete, vyzvednete si lísteček a závora vás vpustí na dálnici. Při výjezdu odevzdáte lísteček obsluze nebo automatu a zaplatíte.

Benátky, gondoly

Rychlostní limity jsou v Itálii stejné jako u nás, na dálnici se třemi pruhy vám na některých úsecích navíc značka dovolí jet až stopadesátikilometrovou rychlostí a není nic neobvyklého, když vás tu auta předjíždějí zleva i zprava. Jízda autem ve městech, nám může připadat chaotická, časem ale zjistíte, že má svá pravidla. Na silnici, kde chybí pruhy, je tolik pruhů, kolik se vejde aut.

Pokud se tedy budete držet uprostřed pravé části vozovky, může na vás někdo jiný troubit, že mu překážíte. Některé semafory v Itálii mají jen červenou a zelenou barvu, těmi se ve městech příliš nezabývají řidiči skútrů, tedy pokud na nich není kamerový systém.

Siena, Itálie (panorama z roku 2015)

Měření rychlosti policií je také specifické. Kromě klasického radaru, jak ho známe u nás, můžete ještě narazit na systém Tutor. Ten zaznamená začátek a konec určitého úseku a vypočítá průměrnou rychlost. Pokud jí překročíte, nedoplatíte se. Při parkování nehledejte značky. V Itálii se používá systém barevného značení přímo na silnici. Bílé pruhy jsou zdarma a bez omezení, modré placené a žluté nebo dokonce žlutočerné, na nich je přísný zákaz parkování.

Za litr nafty zaplatíte v průměru 35 korun, o pět korun je dražší benzín. Nižší ceny jsou na čerpacích stanicích mimo dálnici a ušetřit můžete také, když si na speciálních stojanech natankujete sami.

Svaté schody

Chcete-li být v Itálii rychle, můžete samozřejmě zvolit letadlo. Je to nejrychlejší, ale zároveň nejdražší varianta. Pro příklad jsem vybral cestu z Prahy do Říma, která trvá v průměru hodinu a tři čtvrtě a za zpáteční letenku zaplatíte kolem čtyř tisíc korun.

Autobusem se do největší italské metropole dostanete za 20 hodin a zpáteční jízdenka vás přijde na necelé tři tisíce.

Vlakem může být cesta pohodlnější a dokonce o dvě hodiny rychlejší. Jízdenka z Prahy do Vídně stojí tisíc korun a stejnou částku zaplatíte také za výhodný noční vlak z Vídně do Říma. Za příplatek 100 euro si pak můžete dopřát luxus v podobě postele, vlastní sprchy, toalety a snídaně.