Ústí nad Labem zachránil před deseti lety železniční most

14. srpen 2012

Přesně před deseti lety se kvůli povodním Ústecký kraj rozdělil na dvě části. Osobní auta mohla jezdit jen přes most v Roudnici nad Labem. Také krajské město bylo rozpůlené. 14. srpna odpoledne obě jeho části spojila železnice. Ze Západního nádraží na Střekov začal po půl hodině jezdit vlak.

Pavel Venkrbec byl tehdy technickým náměstkem přednosti ústecké stanice a byl také jedním z těch, kteří měli dopravu po železnici na starosti: „Postupně se zvedaly požadavky – ať už firem nebo požárníků. Českých drah bylo využito i k zabezpečení chodu střekovských zdymadel... Jeden vagon s lokomotivou byl vyhražen pouze pro potřeby záchranářů. Vlak byl schopen vyjet do dvou, tří minut.“

Tohle spojení mezi centrem a Střekovem mělo na mále patnáctého srpna. To Labe stouplo tak, že naplaveniny začaly ohrožovat železniční most. V noci se ale podařilo rozřezat zábradlí a voda se při kulminaci zastavila asi metr pod mostem.

Večer měla řeka v krajském městě přes devět metrů. A přišla také špatná zpráva: v Litoměřicích se utrhlo sedm lodí. Krizový štáb musel bleskurychle rozhodnout co s nimi a na pomoc přivolal policisty a vojáky - měli je odstřelit a potopit.

„Jedna loď s nákladem štěrku proplula jezem v Nových Kopistech a pod mostem v Litoměřicích, těsně pod mostem byla výbušninou potopena. Další loď s nákladem štěrku proplula dále – ta by neměla nic ohrozit, bude odchycena až v Ústí na zdymadle.“ informoval v noci na patnáctého srpna Jiří Šulc.

V plném proudu už byly také humanitární sbírky a i v místech, kam ještě voda úplně nedošla, už se zároveň připravovali na dobu po povodni. Co bylo nejvíce potřeba? Dobrovolníci, lopaty, košťata, holiny, pitná voda, savo a oblečení.

autor: hau
Spustit audio