Tři desítky začínajících i zkušených motorkářů trénovaly na polygonu v Mostě

18. červen 2021

Tři desítky začínajících i zkušených motorkářů trénovaly na mosteckém polygonu. S tradiční motoškolou zdarma tam přijeli instruktoři Stop nehodám. Účastníky neodradily ani teploty překračující třicet stupňů.

„Na motorce jezdím vlastně už od patnácti let, znovu jsem se tomu začal věnovat až v poslední době, kdy dcera odrostla a manželka zase zatoužila po výletech na motorce na Moravu,“ popisuje motivaci zúčastnit se kurzu třiapadesátiletý Pavel Már, který do Mostu přijel z Lišan u Rakovníka. Kurzy si vyhledává pravidelně. „Chci si zopakovat takové ty věci, které se spíše zapomínají. Zabrzdit v krizové situaci, jízdu v náklonu,“ dodává.

V silničním provozu přibývá nervozity

Motorek v posledních letech v provozu výrazně přibylo. „Podle mých zkušeností přibývá také nervozity, někdy až agresivity řidičů,“ upozorňuje předseda spolku Stop nehodám, instruktor Vladimír Mašek.

 Jeho slova potvrzuje také David Wait, který na kurz přijel z Prahy. „Motorku mám teprve rok, a tak jsem sám vyhodnotil, že se musím ve svých dovednostech zdokonalovat. Jezdím hodně na kole a jako cyklista se opravdu cítím ohrožený, nejednou se mi stalo, že mě řidič auta téměř srazil zrcátkem,“ popisuje svou zkušenost.

Hlavním poselstvím přednášek i výcviku je, aby si motocyklisté uvědomili, že pokud přesednou z auta na motorku, chování ostatních řidičů k nim bude jiné.

„Pro řidiče auta se stanou tak trochu neviditelnými,“ vysvětluje instruktor Vladimír Mašek. „Nesmějí třeba počítat s tím, že dostanou přednost všude tam, kde byli v autě zvyklí. Stává se, že řidič auta motorkáře prostě přehlédne, nebo špatně odhadne rychlost jedoucí motorky.“

S agresivitou řidičů to nevidí tak černě motorkář Láďa, který přijel na polygon také z Prahy. „Myslím si, že jak motorek na silnicích přibývá, řidiči si začínají zvykat, a je jich už spousta, kteří se chovají ohleduplně,“ říká.

Na silných strojích jezdí i holky

V posledních letech spolek zaznamenal také víc žen na motorkách. „V roce 1994, kdy jsme motoškolu Stop nehodám zakládali, nejezdily ženy v podstatě žádné. Dnes jich máme v kurzech zhruba třetinu,“ vzpomíná Vladimír Mašek.

Také tentokrát jich na polygonu jezdila desítka. „Ženy jsou podle mě zodpovědnější a nějaký zdokonalovací kurz si po autoškole prostě vyhledají. Co se týká aut, motorek a provozu, muži mají tendenci své schopnosti spíš přeceňovat,“ vysvětluje si zájem žen o kurzy.

Kurzy by prospěly i řidičům skútrů

Ačkoli je motoškola otevřená i řidičům a řidičkám skútrů, do Mostu nikdo na skútru nedorazil. „Je to škoda. Kurz je vhodný také pro ně, nemusí se mezi motorkáři cítit nějak méněcenní,“ potvrzuje manažerka Stop nehodám Eva Kolářová s tím, že skútr dobře ovládat je výhodné právě třeba do hustého městského provozu.

Také proto, aby kurzy byly otevřené opravdu všem, poskytuje je Stop nehodám zdarma.

Větší pozornost si zasluhuje i zdravověda

Součástí celodenní akce byly také přednášky ze zdravovědy. Vedl je profesionální záchranář Filip Chaloupek z EMS Liberec. „Tím, že motorkář není téměř chráněný, dochází k traumatickým úrazům páteře, končetin, někdy až ztrátovým,“ popisuje, co nejčastěji může motorkáře při nehodě potkat.

Lidé, kteří u nehod pomáhají, si často nevědí rady s motorkářovou helmou. „Se zraněným motorkářem by se mělo hýbat co nejméně, takže pokud dýchá, spolupracuje, měli by laici se sundáváním helmy počkat na profesionály. Pokud je ale potřeba zahájit laickou resuscitaci, je nejlepší helmu sundávat nejlépe ve dvou, rozepnut ji pod bradou a opatrně táhnout. Musejí počítat s tím, že to půjde ztuha, protože helma sedí velmi těsně,“ radí.

Často se ovšem setkává s tím, že lidé u dopravní nehody se bojí laickou první pomoc zahájit. „Samozřejmě chápu, že je to pro ně stres, ale čím dřív se s první pomocí začne, tím lépe. Také proto by se poskytování první pomoci mělo už v autoškolách věnovat více pozornosti,“ myslí si.

Instruktoři Stop nehodám z.s. cvičili motorkáře na polygonu v Mostě
Spustit audio

Související